Wymagany jest root. Jeśli go nie posiadasz, nawet nie czytaj 😉
Dotyczy Android'a w wersji 4.3. Instrukcja dla 4.4.2 pod koniec posta.
Na wstępie aby uniknąć zbędnych pytań wyjaśniam: Link2SD działa, ALE jaki sens jest przenoszenie na kartę pamięci *.apk który zajmuje 70MB jeśli dane aplikacji i jej pliki OBB zajmują 3GB (mowa tutaj np. o NOVA 3). Żadna oszczędność. PONADTO rozwiązanie 2w1 czyli Link2SD + to co niżej zaprezentuję NIE DZIAŁA. Po utworzeniu wymaganej przez Link2SD drugiej partycji, aplikacje nie wykrywają wcześniej przeniesionych danych i plików OBB dlatego nawet nie próbujcie kombinować z takim rozwiązaniem.
Teraz do rzeczy.
Co chcemy osiągnąć?
Ano to:
5,48GB Aplikacje przy rozmiarze partycji 4,67GB, a do tego jeszcze 2,45GB wolnego miejsca w pamięci wewnętrznej? Tak 🙂
Aplikacja, której potrzebujemy zwie się FolderMount . Zalecam, rekomenduję, polecam kupno pełnej wersji. Kosztuje jedynie 7zł. Za to pozwala nam na powiązanie nieograniczonej liczby par folderów (free pozwala na 3 pary), które chcemy podmontować na karcie pamięci. Oczywiście możemy pobrać darmową i sobie sprawdzić czy działa. Potem z poziomu aplikacji kupujemy tzw. Premium. Koszt na dzień wczorajszy był równy 6,53zł.
Polecam kupno 16GB karty pamięci (też będę musiał), skoro macie zamiar pakować ileś-tam gier do naszego tabka.
Zaczynamy.
Pobieramy z Google Play apkę FolderMount (link wyżej).
Załóżmy na początek, że mamy pobrane Real Racing 3. Darmowe, fajna grafika, no i rozmiar... 1.4GB. Uruchamiamy FolderMount. Główne okno aplikacji pokazuje nam wykonane powiązania:
Klikając na ikonę w górnym lewym rogu, lub też wysuwając sobie wirtualny panel z lewej krawędzi (tak jak w apce Gmail'a) mamy trzy pozycje.
Nas interesuje pozycja ostatnia, czyli Analizator aplikacji. Narzędzie o tyle upraszcza nam zadanie, że nie musimy ręcznie szukać ścieżek (też można, ale o tym później) tylko pokazuje nam listę aplikacji oraz rozmiar danych, które możemy przenieść.
Wybieramy sobie na przykład Real Racing 3:
Klikamy "Utwórz parę"
Aplikacja sama postara się ustanowić ścieżkę docelową i radzę jej na to pozwolić. Wszystkie dane trafią na kartę pamięci do folderu "Android" i podfolderów "data" lub "obb". Po tym klikamy Tak.
I na koniec "fajeczkę" na górze po prawej. Aplikacja zapyta się nas czy chcemy przenieść od razu pliki do folderu docelowego. Trochę to potrwa, ale efekt murowany.
Po przeniesieniu i ponownym uruchomieniu tabletu rozkład zajętości pamięci w ustawieniach po przeniesieniu RR3 (Na początku postu było przed przeniesieniem) wygląda następująco:
Niektóre aplikacje sprawdzają (np. RR3, NOVA3) integralność plików, dlatego przed uruchomieniem gry/apki zalecam uruchomić ponownie tablet. Potem można się już bawić. I jak widać RR3 działa 🙂
A teraz coś dla zainteresowanych bardziej. Montować możemy każdy folder znajdujący się w pamięci wewnętrznej. Czyli możemy sobie zrobić odwołanie np. do Downloads, Bluetooth, czy Screenshots, tak jak tutaj:
W tym celu w głównym oknie aplikacji klikamy na plusika i nazywamy sobie naszą parę, ustanawiamy Źródło, czyli np. katalog "Downloads", pozwalamy aplikacji na ustanowienie ścieżki docelowej, będzie to "/storage/sdcard_ext/downloads" i klikamy "fajeczkę". Pliki przenosimy. Po tym jak aplikacja przeniesie nas do głównego okna możemy wcisnąć pinezkę obok nazwy naszej nowej pary i po tym jak zaświeci się na zielono, wszelkie pobierania np. Opery czy Chrome'a będą trafiać na kartę pamięci. W przypadku parowania katalogów NIE należących do aplikacji czy też gier, nie trzeba ponownie uruchamiać urządzenia.
Życzę powodzenia i wytrwałości, bo warto 🙂
Pzdr
EDIT:
Dotyczy Android'a w wersji 4.4.2
Na wstępie zaznaczam, że metoda jest upierdliwa, ale inaczej się NIE da.
Przenoszenie danych apek działa, ale z małym wyjątkiem. Metoda, której ja uzywam:
Potrzebujemy:
- Xposed Installer (może być w wersji 2.6, korzystam z powodzeniem)
- Moduł HandleExternalStorage (wersja 1.0.2)
- Oczywiście apka FolderMount 🙂
Po instalacji Xposed, uruchamiamy ją, wchodzimy do Framework i klikamy "Zainstaluj lub uaktualnij".
Po restarcie, wchodzimy do Pobierz, klikamy na lupę wpisujemy nazwę modułu j/w, przechodzimy do karty Versions i pobieramy.
Część już zrobiona. A w rzeczywistości najważniejsza.
Tworzymy na karcie pamięci np. z pomocą ES Explorer'a katalogi:
\Android\data
\Android\obb
Teraz instalujemy Foldermount'a. Jeśli mamy już jakąś grę zainstalowaną w pamięci wewnętrznej, przechodzimy do "analizator aplikacji" (napisane jest przed editem gdzieś jak to zrobić).
Wybieramy naszą grę/aplikację, wybieramy data lub obb i "Utwórz parę".
Po pojawieniu się komunikatu o automatycznym wykryciu ścieżki i tworzeniu folderu docelowego klikamy NIE. Dlaczego? Z tej prostej przyczyny, że na 4.4.2 troszkę się zmieniło i FolderMount ma z tym problemy.
Klikamy na Miejsce przeznaczenia i wybieramy '/' (wybranie pierwszej opcji czyli tej z sdcard1 nic nie da). Następnie ręcznie nawigujemy do \storage\sdcard1\Android\ i tutaj docelowo 'data' lub 'obb'.
Jeśli już wejdziemy do odpowiedniego, tworzymy nowy katalog z pomocą ikonki folderu z plusem, wpisujemy sobie nazwę naszej aplikacji, klikamy fajeczkę i pozwalamy na przeniesienie plików.
Teraz smutna wiadomość. Aplikacja w tym momencie NIE będzie działać. Potrzebujemy zmienić jej ścieżkę.
Na liście par przytrzymujemy palca na naszej apce i wciskamy ołówek. Klikamy na Miejsce przeznaczenia i nawigujemy do
\mnt\media_rw\sdcard1\Android\ tutaj 'obb' lub 'data' i następnie do utworzonego wcześniej przez nas folderu dla naszej apki.
Klikamy na fajeczkę i zapisujemy naszą parę. Po tej operacji nasza aplikacja będzie dopiero działać poprawnie.
I tak z każdą z osobna. Niestety 4.4.2 trochę namieszał i to chyba jedyna metoda na ominięcie tego bajzlu, ale działa: