Skocz do zawartości

  • Facebook
  • Google Plus
  • Twitter
  • YouTube
  • RSS

Witamy na nowym Forum Android.com.pl!

Dowiedz się co się zmieniło / zgłoś błędy

Nie możesz się zalogować? Napisz: pomoc.acp@gmail.com


Zgarnij Samsunga Galaxy S6 Edge!

Konkurs Opera & Android.com.pl


Zdjęcie
- - - - -

Pierwszy własny program na androida

androida pierwszy program własny

  • Zamknięty Temat jest zamknięty
25 odpowiedzi w tym temacie

#1 OFFLINE   shadow1987

  • 5 postów

Napisano 01.03.2009 - 23:24

Witam
Poniżej znajduje się instrukcja jak zacząć pisać programy pod androida; co trzeba zainstalować.



W tym artykule zostanie przedstawione krok po kroku jak napisać prosty program na Androida przy użyciu Eclipse.
Opiszemy instalację podstawowych narzędzi, podamy przykładowy kod w javie i uruchomimy program w emulatorze.

Instalacja SDK

Oczywiście, przede wszystkim musimy mieć JDK w wersji co najmniej 5.
Android SDK można pobrać ze strony . Mamy do wybory różne wersje w zależności od systemu operacyjnego, jakiego używamy. SDK zajmuje niecałe 80 MB. Po ściągnięciu należy je rozpakować.

Załóżmy dla uproszczenia, że naszym systemem operacyjnym jest Windows XP a Android SDK rozpakowujemy w katalogu:


C:\android_sdk


Instalacja Eclipse


Eclipse IDE można ściągnąć tutaj. Mamy do wybory różne wersje w zależności od systemu operacyjnego, jakiego używamy. SDK zajmuje niecałe 80 MB. Po ściągnięciu należy je rozpakować.

Załóżmy dla uproszczenia, że naszym systemem operacyjnym jest Windows XP a Android SDK rozpakowujemy w katalogu:


C:\android_sdk


Instalacja Eclipse


Eclipse IDE można ściągnąć tutaj.Najlepiej wybrać wersję z Web Tools Platform (WTP), ponieważ pozwoli to nam skorzystać w przyszłości z dodatkowych edytorów oferowanych przez ADT.

WST domyślnie wchodzi w skład zwykłego Eclipse IDE for Java Developers (80 MB),
Eclipse for RCP/Plug-in Developers (153 MB) oraz
Eclipse IDE for Java EE Developers (126 MB).

Po ściągnięciu należy je rozpakować, załóżmy że do katalogu:


C:\Eclipse

Po uruchomieniu Eclipse, wybieramy jakąś ścieżkę dla naszego projektu, a po inicjalizacji narzędzia pojawia się ekran powitalny. Po jego zamknięciu możemy przejść do instalacji ADT.


Instalacja i konfiguracja pluginu ADT

W menu wybieramy Help > Software Updates > Find and Install, po czym zaznaczamy Search for new features to install i klikamy Next.
Następnie wybieramy New Remote Site i wpisujemy :


[url="https://dl-ssl.google.com/android/eclipse/"]https://dl-ssl.google.com/android/eclipse/


Po czym klikamy Finish. W następnym oknie zaznaczamy Android Plugin > Developer Tools.
W tym miejscu mała uwaga: ADT składa się w tej chwili z dwóch podzespołów. Pierwszy, podstawowy Android Developer Tools oraz dodatkowy Android Editors.

Ten drugi zawiera dodatkowe, opcjonalne edytory wspomagające pracę. Na razie nie będziemy z nich korzystać, ale warto zaznaczyć, iż wymaga on zainstalowanego wspomnianego wcześniej WST.

Klikamy Next, akceptujemy warunki licencji itd. aż dotrzemy do momentu, w którym możemy wreszcie rozpocząć całą instalację poprzez kliknięcie Install All.

Po instalacji ADT musimy jeszcze zrestartować Eclipse.

Teraz należy ustawić w ADT ścieżkę, gdzie będzie on szukał emulator i innych narzędzi Android SDK:

Wybieramy w menu Window > Preferences, następnie w oknie które się pojawi wpisujemy ścieżkę do SDK, np. :


C:\android_sdk

Dołączona grafika


Zakładamy nasz pierwszy projekt

W menu wybieramy File > New > Android Project.

Dołączona grafika

W oknie dialogowym nowego projektu wpisujemy np :

1. Project name: MojProjekt
2. Package name: com.moj.pakiet
3. Activity name: MojaActivity
4. Application name: MojaAplikacja

i klikamy Finish.

Dołączona grafika

Teraz ADT stworzy nam gotowy projekt zawierający bardzo prosty przykłądowy kod, wraz ze wszytkimi plikami i struktura katalogów, potrzebnymi do uruchomienia programu.

Dołączona grafika

W Package Explorer wyszukujemy MojProjekt > com.moj.pakiet > MojaActivity.java. Powinien on zawierać już przykładowy kod :


package com.moj.pakiet;

import android.app.Activity;
import android.os.Bundle;

public class MojaActivity extends Activity {
/** Called when the activity is first created. */
@Override
public void onCreate(Bundle icicle) {
super.onCreate(icicle);

setContentView(R.layout.main);
}
}

Wprowadźmy kilka zmian tak, aby wyglądał on następująco :


package com.moj.pakiet;

import android.app.Activity;
import android.os.Bundle;

import android.widget.TextView;

public class MojaActivity extends Activity {
/** Called when the activity is first created. */
@Override
public void onCreate(Bundle icicle) {
super.onCreate(icicle);


TextView tv = new TextView( this );
tv.setText( “Hurra!” );

setContentView( tv );


}
}


Uruchamiamy program


W menu wybieramy Run > Open Run Dialog po czym klikamy podwójnie na Android application.
Po lewej pojawi się formatka na której należy wpisać :

1. Name: Moja Pierwsza Aplikacja
2. Project > Browse: MojProjekt
3. Activity: com.moj.pakiet.MojaActivity


Dołączona grafika

Po czym wybieramy Run. Teraz powinien uruchomić się emulator. Ładowanie systemu może potrwać nawet kilka minut, a na koniec powinien automatycznie zostać uruchomiony nasz program.

Nasza pierwsza aplikacja

Jeśli dokonamy zmian w kodzie MojaActivity.java, nie musimy zamykać emulatora, aby przeładować nasz program. Wystarczy w emulatorze zamknąć naszą aplikację, w Eclipse zapisać zmiany i ponowanie uruchomić z menu za pomocą Run.
ADT automatycznie przekompiluje nasz program i wyśle do emulatora, dzięki czemu nie musimy go restartować.

// edit: rammiro
Lekko zmodyfikowałem ;)



Zaloguj / zarejestruj się aby wyłączyć tę reklamę

#2 OFFLINE   dustman

  • 4 postów

Napisano 11.03.2009 - 00:25

Jezeli jezyk angielski nie stanowi dla nikogo firewalla to proponuje zajrzec na serwis Android Developers:

http://d.android.com...ello-world.html

gdzie mozna znalezc kilka pozytecznych informacji na temat pierwszych krokow w programowaniu w androidzie.
Ja poki co czekam na kasek, ktory nazwywa sie "Hello, Android" - ksiazka traktujaca chyba o wszytskich interesujacych mnie aspektach programowania w Androidzie.

#3 OFFLINE   copymaker

  • 16 postów
  • Telefon:g2

Napisano 11.03.2009 - 01:01

w programowaniu w androidzie.

raczej w programowaniu na/pod androida... android nie jest językiem programowania

#4 OFFLINE   r23

  • 22 postów
  • Telefon:G1

  • Skąd:grunberg

Napisano 11.03.2009 - 11:24

Maly problem. Dochodze do instalacji pluginu Androida i wyskakuje - Android Editors (0.8.0.v200809220836-110569) requires plug-in "org.eclipse.wst.sse.ui". Eclipse instalowane pod Ubuntu 8.10 z repozytoriow.Co z tym dalej poczac?
From EBM to IDM...and back!!!

grunberg.electronix

#5 OFFLINE   dustman

  • 4 postów

Napisano 11.03.2009 - 11:37

w programowaniu w androidzie.

raczej w programowaniu na/pod androida... android nie jest językiem programowania


Nie sadze zeby ten topic sluzyl do wytykania sobie bledow formy gramatycznej wypowiedzi.


android nie jest językiem programowania


oczywista oczywistosc.

Bylbym bardzo wdzieczny gdybys jednak wskazal blad merytoryczny w moim poscie, bo uwagi typu czy programujemy na/pod czy w Androidzie nie wnosza niczego swiezego do watku.

#6 OFFLINE   copymaker

  • 16 postów
  • Telefon:g2

Napisano 11.03.2009 - 11:44

nie wytknąłem Ci błędu gramatycznego tylko właśnie merytoryczny: Twój post pomimo, że jak piszesz był błędny tylko pod względem gramatycznym, zawierał błędne stwierdzenie sugerujące, że android jest językiem programowania.... to jest błąd merytoryczny

#7 OFFLINE   dustman

  • 4 postów

Napisano 11.03.2009 - 12:23

Skupmy sie na topicu :]

Maly problem. Dochodze do instalacji pluginu Androida i wyskakuje - Android Editors (0.8.0.v200809220836-110569) requires plug-in "org.eclipse.wst.sse.ui". Eclipse instalowane pod Ubuntu 8.10 z repozytoriow.Co z tym dalej poczac?



Polecam zainstalowac plugin WST niezbedny dla Android Editors. Ewentualnie brakuje kilku innych komponentow, check this out->

http://developer.and... ... components

Jezeli to nie pomoze to proponuje zajrzec na stronki i tam poszukac odpowiedzi:

http://developer.and... ... lling.html

http://www.anddev.org/

#8 OFFLINE   r23

  • 22 postów
  • Telefon:G1

  • Skąd:grunberg

Napisano 16.03.2009 - 20:06

Nie udalo mi sie przeskoczyc bledow ktore wyrzucal eclipse.W netbeans wszystko gra i buczy. :D
From EBM to IDM...and back!!!

grunberg.electronix

#9 OFFLINE   irhabi

  • 322 postów
  • Telefon:Nexus 4

  • Tablet:Nexus 7

Napisano 16.03.2009 - 22:35

Tak jak napisał dustman, a raczej załączył link do stronki opisującej problem związany z org.eclipse.wst.sse.ui, należy zaznaczyć wszystkie możliwe update czyli tak naprawdę mamy tam tylko Androida, Callisto... oraz Discovery Site. Klikamy finish, wybieramy domyślne źródła, a w kolejnym oknie zaznaczamy wymagany plugin dla android'a, po czym rozwijamy wszystkie drzewka z pluginami i klikamy 'Select required'. Automagicznie powinny się zaznaczyć brakujące wtyczki i możemy rozpocząć instalację. :cwaniak:

#10 OFFLINE   r23

  • 22 postów
  • Telefon:G1

  • Skąd:grunberg

Napisano 18.03.2009 - 21:59

No niestety, nie dziala i koniec :mur: .Wyskakuje masa bledow. Zrobilem wszystko jak w opisie irhabi.Dziwne to wszystko, bo w netbeans wszystko sie ladnie montuje.Moze powodem jest wersja eclipse??? Dokladnie posiadam wersje 3.2.2 z repozytoriow Ubuntu 8.10.
From EBM to IDM...and back!!!

grunberg.electronix





Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: androida, pierwszy, program, własny