Przeszukując forum w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, czy kupując telefon z dystrybucji europejskiej, mogę liczyć na darmową naprawę serwisową w ramach gwarancji, natknąłem się na wiele sprzecznych opinii. Generalnie użytkownicy zgadzają się co do tego, że nie posiadając fakturę VAT 23% serwis odmawia naprawy towaru na gwarancji. Jak to jest naprawdę? Postanowiłem się dowiedzieć i napisałem maila do Sony, oto co otrzymałem:
„Niniejsza Ograniczona Gwarancja jest ważna tylko w kraju, w którym nabyli Państwo dany Produkt, pod warunkiem, że Produkt był przeznaczony przez firmę Sony do sprzedaży w tym kraju. Bez uszczerbku dla powyższego stwierdzenia, każdy wadliwy Produkt zakupiony na terenie Unii Europejskiej, w Islandii, Norwegii, Szwajcarii lub Turcji i przeznaczony do sprzedaży w tych krajach podlega na ich terenie serwisowi zgodnie z warunkami gwarancji obowiązującymi w kraju, w którym ma być serwisowany”.
Oraz
„Niniejsza Ograniczona Gwarancja jest ważna tylko pod warunkiem dołączenia do dostarczonego celem wymiany bądź naprawy Produktu oryginalnego dowodu zakupu danego Produktu, wystawionego przez autoryzowanego sprzedawcę Sony i zawierającego datę zakupu oraz numer seryjny*
W związku z powyższym, urządzenie pochodzące z dystrybucji europejskiej, może zostać przyjęte przez Autoryzowane Centrum Serwisowe Sony na terenie Polski, jeżeli posiada oryginalny dowód zakupu, z kraju, na rynek, który został przeznaczony do sprzedaży.
Chcielibyśmy Pana poinformować, iż dla urządzeń z Polskiej dystrybucji, na terenie Polski wymaganymi dokumentami są: oryginalny dowód zakupu zawierający datę zakupu, model oraz numer IMEI urządzenia, a także poprawnie wypełniona karta gwarancyjna.
W przypadku naprawy gwarancyjnej konieczne jest załączenie dowodu zakupu oraz karty gwarancyjnej. Dokumenty te muszą jednoznacznie wskazywać na przynależność do danego urządzenia. Na dowodzie zakupu powinien znajdować się czytelnie wpisany nr seryjny lub nr IMEI urządzenia. W przypadku braku tej informacji na dowodzie zakupu, karta gwarancyjna musi być w pełni wypełniona, czyli zawierać: datę sprzedaży, nr seryjny lub IMEI urządzenia oraz pieczątkę i podpis sprzedawcy, który wystawił dowód zakupu.
W przypadku braku oryginalnego dowodu zakupu proponujemy kontakt ze sprzedawcą. W razie braku karty gwarancyjnej, istnieje możliwość wydania jej duplikatu.
Wnioski:
- VAT-marża, nie uprawnia do naprawy gwarancyjnej.
- Do naprawy telefonu z dystrybucji polskiej, uprawnia jedynie faktura VAT 23% lub paragon fiskalny, zawierający numer IMEI urządzenia i datę wystawienia.
- Jeśli posiadasz telefon z dystrybucji europejskiej powinieneś posiadać w.w. dokumenty, z kraju, na rynek, który został przeznaczony do sprzedaży. np. niemiecki telefon - niemiecka faktura itp. (Polska faktura VAT 23% w tym wypadku nie działa).
- ok. 90% akcji na Allegro nie gwarantuje naprawy z tytułu gwarancji.