Ponieważ pojawiają się pytania odnośnie faktury VAT marża a gwarancji realizowanej bezpośrednio u producenta, postanowiłem napisać jak to wygląda.
Kupując telefon w komisie zazwyczaj otrzymujemy dowód zakupu w postaci paragonu lub faktury VAT marża. Mając taki dowód NIE OBOWIĄZUJE nas gwarancja bezpośrednio w serwisie Samsunga, na przykład serwis przy ul. Marynarskiej w Warszawie. Nie jest to dowód pierwotnego zakupu, na podstawie którego serwis może jednoznacznie stwierdzić kiedy dany telefon był kupiony. Mając jako dowód zakupu paragon lub F-VAT marża mamy gwarancje w komisie, w którym Note'a 4 zakupiliśmy czyli odsyłamy i kontaktujemy się w razie potrzeby ze sprzedawcą i z nim wszystko załatwiamy. Tak powinno być w teorii. W praktyce jednak z komisami i ich gwarancjami bywa BARDZO różnie.
Jeśli chcemy mieć gwarancje, którą można realizować bezpośrednio u producenta to musimy mieć dowód tzw. pierwotnego zakupu. Gwarancja producenta (w tym wypadku 24 miesiące na urządzenie oraz 6 miesięcy na akcesoria) trwa wtedy od daty wystawienia takowego dowodu zakupu. Takim dowodem są paragony lub faktury od polskich operatorów mających Note'a 4 w swojej ofercie lub sklepów typu Saturn, RTV Euro AGD itp.
W wypadku telefonów pochodzących z dystrybucji zagranicznej. Samsung daje możliwość skorzystania z takowej gwarancji. Jednak telefon musi mieć pierwotny dowód zakupu oraz pochodzić z dystrybucji europejskiej.
Mam nadzieję, że dla osób chcących zakupić Note 4 powyższe wytłumaczenie okaże się pomocne.
Informacje od pagolik:
1. Warunki pełnej gwarancji bezpośrednio u producenta (Autoryzowane Centra Samsunga)
a) oryginalny, pierwotny dowodu zakupu zawierający VAT 23%
b) pochodzenie telefonu - Polska
c) dowód zakupu może byc w wersji elektronicznej bez podpisów i pieczątek
- sprawdzone z autopsji
- Samsung w swoim oficjalnym sklepie na Allegro wystawia właśnie takie dowodu zakupu, by nie wyblakły i nie zaginęły
d) karta gwarancyjna (nie musi być wypełniona - równiez dwukrotnie sprawdzone z autopsji)
2. Faktura vat-marża:
a) https://forum.android.com.pl/topic/132064-faktura-vat-mar%C5%BCa-a-gwarancja-oficjalne-informacje-od-autoryzowanego-serwisu-regenersis/ - tutaj oficjalne stanowisko firmy Regenersis.
b) gwarancja natomiast obowiązuje nas u podmiotu, u którego zakupiliśmy telefon - jak oni to załatwiają, ich sprawa
c) bardzo często przy wystawianiu faktury vat-marży, komisy itd dają także oryginalny dowód zakupu, z którym odkupują telefon od pierwszego właściciela. Fakture/rachunek vat-marża wystawiają tylko dlatego, że muszą rozliczać sie z transakcji z Urzędem Skarbowym, a ta opcja jest dla nich najbardziej korzystna. Płacą tylko VAT od różnicy ceny, za którą odkupili telefon, a kwotą za która telefon sprzedali (kupili za 1500zł, sprzedali za 1900, vat liczony jest tylko od 400zł, nie od 1900zł). Także trzeba o to pytac. Bardzo często oferują vat-marże z datą na dzień zakupu, natomiast na oryginalnym dowódzie zakupu jest prawdziwa data nabycia telefonu, czasem różnica jest bardzo znacząca.
3. Telefony pochodzenia europejskiego, nie polskiego - te w zdecydowanej większości nie posiadają dowodu zakupu na VAT 23% z uwagi na zakup/sprowadzanie z innego kraju
a) pytałem o te kwestię wielokrotnie w Samsungu, za każdym razem wyjaśniali mi to w nastepujący sposób: Telefon z Polskiej dystrybucji z polską gwarancją od polskiego sprzedawcy ma 100% gwarancje na terenie Polski, łącznie z wymianą telefonu na nowy, kiedy naprawa jest niemożliwa do zrealizowania bądź dany podzespół był wymieniany już trzy razy i wciąż jest wadliwy. Natomiast telefon pochodzący z europejskiej dystrybucji ma prawie takie same prawa gwarancyjne w Polsce jak telefon z Polski, z tą różnicą, że nie przysługuje wymiana telefonu na nowy, w rezultacie serwis może odmówić naprawy na swój koszt i zostajemy z uszkodzonym telefonem. Wtedy zostaje nam jechać do kraju pochodzenia telefonu bądź jakoś załatwiać to z tamtejszym serwisem (np w Hiszpanii, Niemczech czy Czechach).
Tyle teorii. W praktyce wszystko zalezy od serwisu. I na to nie mamy zadnego wplywu ani mozliwosci przewidzenia tego, co nastąpi. Oczywiście gwarancja liczona jest od daty zakupu widocznej na dowodzie zakupu. Warto też zwrócić uwagę na to, że dziś fakturę na jakiekolwiek dane, można sobie wystawić w domu, na domowej drukarce. Regenersis tego nie weryfikuje w żaden sposób. Właśnie tak mozemy nabyć roczny telefon sprzedawany jako nowy. Pomysłowośc oszustów nie zna granic. Nie mamy jak tego zweryfikować, bo nikt nam takich informacji nie udzieli.