Zdarza się tak, że wykupujemy pakiet danych i korzystamy z niego kiedy tego potrzebujemy a nie non stop.
Jak wiadomo jeśli mamy abonament lub telefon na kartę bez wykupienia pakietu włączenie pakietowej transmisji danych wiąże się z naliczaniem opłat przez operatora.
Co jednak kiedy w telefonie dane pakietowe mamy wyłączone a na bilingach/saldzie konta ubywa nam środków?
Wchodzimy na biling i okazuje się że nasz telefon mimo zablokowania danych pakietowych "kasuje" nas od kilku do kilkudziesięciu razy na dobę za 1kb danych?
Im wiecej mamy aplikacji odwołujących się w tle do naszej lokalizacji tym częściej zjawisko się powtarza
O tym co dzieje się kiedy nieświadomi wyjeżdżamy za granicę już nie wspomnę.
U mnie było to około 2 złotych na dobę od 6 miesięcy. Zauważyłem dopiero teraz bo w 80% czasu miałem wykupiony jakiś pakiet i wtedy ruch jest generowany tak samo jednak opłata nie jest pobierana.
Pomoc techniczna Play wysłała mnie na bambus twierdząc że to wina telefonu i należy go "formatować do ustawień fabrycznych" hehe... jak ja lubię takie porady zarówno w GSM jak i PC. Nic nie rozwiązują ale klient się odczepi na jakiś czas.
Jednak postanowiłem poszukać problemu samodzielnie bo na ich pomoc bym nie liczył. Problem dla mnie spory bo telefon kupiony kilka miesięcy temu, za granicą bywam więc nie mogłem sobie pozwolić na "bonusowe koszty" a nie chciałem się z telefonem rozstawać na rzecz zakupu innego.
Okazało się....że wina jest w...uwaga...konfiguracji ustawień punktu dostępowego APN jakie to otrzymuje każdy po włożeniu karty play do nowego telefonu lub które można pobrać ze strony operatora.
Aby nie było niesprawiedliwie winny jest też częściowo telefon lub jego oprogramowanie które na to pozwala.
Otóż w ustawieniach APN dla naszego połączenia danych pakietowych jest pozycja "Typ APN: default,supl" Nie u każdego operatora jest identycznie.
By zakończyć drenaż naszego portfela wystarczy usunąć część "supl".
Ponoć jest to wpis odpowiedzialny za wspomaganie GPS w ustalaniu naszej lokalizacji z pomocą nadajników BTS - tu nie mam pewności.
W każdym razie dane pakietowe działają teraz tylko kiedy im na to pozwolimy a nie kiedy im się podoba.
Problem jest zgłaszany przez użytkowników Xperii z serii Z , Pentagram Monster X5Pro (na moim przykładzie i pewnie jeszcze wielu telefonów o czym użytkownicy jeszcze nie wiedzą bo nie zauważyli.
Na pewno nie występuje na Samsung Galaxy S2 i Ace2 bo ich też używałem do testów użyłem do testów.
Mam nadzieje że komuś ten post pomoże bo sam spędziłem dwie noce na poszukiwaniu informacji i testowaniu wprowadzanych zmian.
Pozdrawiam.