Ponieważ wiele pytań pada na forum HTC One X wielokrotnie, a większość osób je zadających nie ma tyle dobrej woli żeby wcześniej poszukać na nie odpowiedzi (które w 99% przypadków już padły na forum) postanowiłem przejrzeć sporo wątków i zredagować coś na kształt FAQ.
Mile widziane 1) uwagi krytyczne na temat istniejących pytań/odpowiedzi; 2) propozycje nowych pytań/odpowiedzi; 3) psalmy dziękczynne odśpiewane o północy przy świetle księżyca.
Q: Czy na HTC One X można uzyskać pełnego S-OFFa?
A: Nie, na dzień dzisiejszy nie znaleziono takiego sposobu. Można jedynie częściowo odblokować słuchawkę, za pośrednictwem strony htc.dev
Q: Czy możliwe jest przeprowadzenie operacji debrandingu HTC One X?
A: Nie, nie jest możliwe. W związku z brakiem możliwości uzyskania pełnego S-OFF, a co za tym idzie zmiany CIDu, nie ma możliwości wgrania niebrandowanego oprogramowania na telefon z brandowanym firmware.
Q: Czy odblokowanie bootloadera powoduje utratę danych
A: Tak, wszelkich, poza tymi na /sdcard. Telefon jest wtedy jak 'fabryczny' (poza oczywiście odblokowanym bootloaderem.
Q: Czy odblokowanie bootloadera powoduje utratę gwarancji?
A: Nie sposób odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie. W teorii samo odblokowanie nie powoduje utraty gwarancji, dopiero modyfikacja oprogramowania (np. przez wgranie custom ROMu) ma powodować utratę gwarancji. W praktyce serwisanci zdają się decydować o tym w zależności od humoru i pogody ducha. Doświadczenia użytkowników forum mówią zarówno o uznaniu jak i utracie gwarancji, tak więc jednoznacznej i 100% pewnej odpowiedzi nie ma.
Q: Czy odblokowanie bootloadera da się ukryć/przywrócić stan sprzed tejże operacji?
A: Nie. Po odblokowaniu w HBoot widnieje informacja 'unlocked'. Bootloader można ponownie zablokować, ale wtedy HBoot podaje informację 'relocked'. Do stanu 'locked' (fabrycznego) nie da się powrócić.
Q: Czy da się uzyskać roota bez łamania bootloadera?
A: Nie, na dzień dzisiejszy nie ma takiej możliwości.
Q: Co to jest i skąd się bierze RUU?
A: RUU (ROM Update Utility) to Windowsowa aplikacja do instalacji/aktualizacji oprogramowania telefonu. RUU to tak naprawdę wyciek oprogramowania prosto od HTC. Nie ma oficjalnego źródła dostaw takiego oprogramowania, najczęściej wyciekają za sprawą pracowników HTC. Dla przeciętnego użytkownika nie ma możliwości zdobycia takiego pliku.
Q: Czy przeprowadzenie instalacji systemu przez RUU powoduje utratę danych?
A: Tak, w tym roota.
Q: Czy przeprowadzenie aktualizacji OTA powoduje utratę danych?
A: Nie, wszystkie nasze dane/ustawienia pozostają bez zmian.
Q: Czy istnieje możliwość downgrade'u (zmiany na starszą wersję) oprogramowania?
A: Nie. Brak S-OFF powoduje jednocześnie brak możliwości zmiany HBoot'a (HBoot dla telefonu to coś jak BIOS dla PC - "mówi" telefonowi co ma robić kiedy jest włączany) w dowolny sposób. Kolejne aktualizacje zmieniają też HBoot, jednak można to zrobić tylko w jedną stronę. Nawet posiadając RUU do starszej wersji, nie ma możliwości takiej wstecznej aktualizacji, gdyż instalator wyrzuci błąd.
Q: Które polskie sieci komórkowe brandują HTC One X?
A: Na dzisiejszy stan mojej wiedzy są to na pewno T-Mobile oraz Orange. Play oraz Plus nie brandują HOXa.
Q: Jak sprawdzić IMEI, skoro nie można wyciągnąć baterii z telefonu ?
A: Należy użyć do tego kodu *#06# (wybierany w dialerze).
Q: Czy można jakoś rozpoznać wersje oprogramowania bez brandingu ?
A: Tak, x.xx.401.x oznacza, że nie był brandowany. Jest to wersja europejska - istnieje jeszcze niebrandowana wersja azjatycka - x.xx.707.x
Q: Słyszałem o kodzie który pozwala na uruchomienie różnych przydatnych testów telefonu - jaki to kod?
A: *#*#3424#*#*
Q: Co jest potrzebne przy naprawie gwarancyjnej ?
A: Przy naprawie gwarancyjnej wymagana jest jedynie (prócz samego urządzenia) podbita karta gwarancyjna lub dokument sprzedaży na którym widnieje nr IMEI [informacja ze strony oficjalnego serwisu HTC w Polsce - Regenersis]
Q: Jakie usterki często spotykane są w HTC ?
A:
migotanie ekranu na szarym tle (przykład:
- nie występuje już właściwie od aktualizacji 1.29),
falowanie ekranu (przykład:
bądź
),
żółte przebarwienia ekranu, widoczne szczególnie na białym tle,
przebijanie się światła podświetlania przez prawą krawedź, pomiędzy obudową a
ekranem, a także szczelina pomiedzy wyświetlaczem a obudowa znajdującą się powyżej napisu HTC,
źle spasowany ekran z obudową telefonu.
Q: Mam HTC One X z brandem sieci XYZ - kiedy dostanę aktualizację? Długo trzeba czekać względem aktualizacji niebrandowanych słuchawek?
A: Nie wiem. Pare dni, tygodni, czasem miesięcy - bywa bardzo różnie. Nie zadawaj tego pytania, bo nikt z nas nie pracuje dla XYZ i nie posiada takich informacji.
Q: Mój komputer nie 'widzi' telefonu w trybie pamięci masowej/fastboot - co robić?
A: Zanim napiszesz na forum, w dziale Pomocy Technicznej, spróbuj:
- reinstalacji sterowników (najlepiej z aplikacji HTC Sync)
- reinstalacji/instalacji sterowników SDK (z htc.dev)
- na innym porcie USB na tym samym PC
- z innym kablem USB
- na innym komputerze
Jeśli to nie przyniesie rozwiązania, pamiętaj, żeby wątek odpowiedni zatytułować (lub poszukać takiego, do którego można się dopisać) i podać w poście wszystkie niezbędne informacje jakie Twoim zdaniem mogą pomóc w rozwiązaniu problemu (ROM, system operacyjny na PC, czego próbowałeś do tej pory, z jakim skutkiem, co chcesz osiągnąć, itd.)
Q: Podczas wracania do stocka z tym: https://forum.android.com.pl/topic/187864-jak-wra-ciae-do-stockowego-romu-z-dowolnego-custom-romu/ tutorialem, wyskakuje mi błąd podczas flashowania pliku system.img - co robie źle?
A: Sprawdź rozmiar pliku - powinien ważyć kilka megabajtów - jeśli waży ~1GB, to coś poszło nie tak przy rozpakowywaniu (znany przypadek) - spróbuj raz jeszcze odpalić RUU, użyć innego pakera zip (np. 7-Zip lub WinRAR, odradzam użycie systemowego pakera).
Q: Jakie warunki musi spełniać telefon aby otrzymać aktualizację OTA?
A:
1) Zablokowany bootloader
2) Stockowe recovery
3) Oryginalne oprogramowanie
Q: Dla mojego brandu nie ma RUU - czy jest jakiś sposób, żebym po instalacji custom ROMu wrócił do stocka, np. żeby zaktualizować telefon przez OTA?
A: Tak. Zainstaluj CWM Recovery, zrób pełny (Nandroid) Backup systemu. Po tym możesz customizować do woli, a gdy zapragniesz wrócić do stocka, z paczki z backupem wyciągnij (na PC) plik boot.img, sflashuj go przez fastboot a następnie przywróć backup przez CWM. Potem zainstaluj stockowe recovery, zablokuj bootloader i możesz np. aktualizować telefon przez OTA.
Q: Dużo czytałem o przegrzewaniu się HTC One X - czy to prawda, należy się tego obawiać?
A: Kolejne aktualizacje (1.29 oraz 2.17) zniwelowały ten problem do takiego poziomu, że HOX nie wyróżnia się pod tym względem na tle innych czterordzeniowych słuchawek na rynku.
Q: Czytałem, że użytkownicy narzekają na 'mruganie' ekranu na jasnych/szarych tłach - czy to prawda?
A: Od aktualizacji 1.29 ten problem nie występuje.
Q: Telefon zawiesił się permanentnie - nie mogę przecież wyjąć baterii, co robić?!
A: Przytrzymaj przycisk POWER przez ~10-12 sekund.
Q: ... a czy faktycznie baterii nie da się wyjąć?
A: Da sie jednak taka operacja a) pozbawia Cie gwarancji, b) możesz uszkodzić/zniszczyć sobie telefon. Jeśli nadal chcesz to zrobić, poszukaj filmów instruktażowych na YouTube, nie pytaj o to na forum!
Q: Na screenshotach widziałem dziwny pasek z 3 kropkami, da się tego pozbyć?
A: Aktualizacja 2.17 pozwala na jego usunięcie w: Ustawienia -> Wyświetlacz, gesty i przyciski.
Q: Czy zakupione w Polsce HOXy posiadają moduł NFC?
A: Tak.
Q: Jak potrząsne telefonem słyszę delikatne stukanie w okolicach aparatu - czy to normalne?
A: Tak.
Q: Ile trzyma bateria w HTC One X?
A: Zależy od sposobu użytkowania, wiele na ten temat można przeczytać w wątku: Forum po zmianach, link nie działa .
Q: Jak wyłączyć słownik w HTC One X?
A: Ustawienia -> Klawiatura -> HTC Input -> Ustawienia zaawansowane -> Uzupełnianie wyrazów (wymaga wyłączenia Śledzenia klawiatury!)
Q: Jak sprawdzić czy mogę zaktualizować telefon/mam najnowszą wersję oprogramowania?
A: Ustawienia -> Informacje o -> Aktualizacje oprogramowania -> Sprawdź teraz.
Q: Telefon zatrzymuje się w trybie fastboot i wyświetla informację 'low battery' - nie mogę go uruchomić ani naładować, co zrobić?
A: Skorzystaj z tego poradnika: https://forum.android.com.pl/topic/187787-zatrzymanie-siae-telefonu-w-fastboot-z-komunikatem-low-battery/
Q: Nie mogę wejść w tryb fastboot pomimo, że przyciski [POWER] oraz [VOL -] trzymam naprawdę długo - co robię źle?
A: Sprawdź opcję: Ustawienia -> Zasilanie -> Szybkie uruchamianie - musi być odznaczona, żeby telefon zezwalał na wejście w tryb fastboot.
Q: Kiedy dostaniemy aktualizację do Jelly Bean?
A: Jak HTC ją wypuści.
Q: Który HOX jest ładniejszy, biały czy szary?
A: :facepalm:
Q: O co chodzi z trybem MTP w Jelly Bean? Dlaczego nie mogę podłączyć HOX'a tak jak dawniej - jako pamięć masowa?
A: Wraz z aktualizacją do Androida 4.1.1 (wersja 3.14.xxx.xx) HTC zrezygnowało z dotychczasowego trybu MSC, zastępując go MTP.
Urządzenie zgodne z protokołem MSC (Mass Storage Class) gdy jest podłączane do komputera, system operacyjny rozpozna je jako dysk wymienny i pozwoli na dostęp do struktury plików i folderów. Wadą tego rozwiązania była niemożność jednoczesnego dostępu do danych na PC i telefonie.
Tryb MTP z kolei (Media Transfer Protocol) nie wymaga instalacji sterowników a ponadto umożliwia jednoczesny dostęp do systemu plików z poziomu PC i telefonu.
Niestety ogranicznie nas do trybu MTP spowoduje, że HOX'a nie można dłużej używać jako pendrive'a, np. podłączając do TV. Jedyny sposób obejścia tego problemu, to użycie mount mass storage z poziomu CWM Recovery, co jest jednak mało wygodne.
Uwagi krytyczne bądź propozycje pytań/odpowiedzi proszę zamieszczać w tym temacie - będą rozpatrywane, wdrażane (lub nie) a następnie usuwane.