Po rozmowie telefonicznej z serwisem wiem ,że reklamacji nie uznali mi ponieważ odmówiłam naprawy na mój koszt za 250zł.Czekam aż przyślą mi telefon do punktu Plusa i będę składać kolejna reklamację,tym razem z tzw.Ustawy.
Napisałam do Konsumenckiego Centrum E-porad i otrzymałam następującą odpowiedź: "Witam
uprawnienia konsumenta mogą wynikać z dwóch podstaw:
1) gwarancji, która jest dobrowolnym oświadczeniem gwaranta (najczęściej producenta, podmiot ten określony jest w dokumencie gwarancyjnym), które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia konsumenta w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu.
Warunki gwarancj, jej przedmiot i uprawnienia konsumenta są takie jak wynika to z treści dokumentu gwarancyjnego, gdyż przepisy prawa nie regulują jej treści. Zatem to treść gwarancji rozstrzyga czy i na jakich zasadach można żądać np wymiany towaru.
2) ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. (Dz.U. nr 141, poz. 1176).
Ustawa ta reguluje kwestię odpowiedzialności sprzedawcy za towar niezgodny z umową (sprzedawcą jest podmiot, który widnieje na paragonie zakupu sprzętu). Odpowiedzialność ta, na podstawie wskazanej ustawy wynosi 2 lata.
W przypadku stwierdzenia niezgodności konsument ma prawo żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową, wedle swego wyboru, przez:
- nieodpłatną naprawę lub
- wymianę na towar zgodny z umową.
Z roszczeniem tym występujemy zawsze do sprzedawcy; jest tzw. potocznie reklamacja z paragonem lub na podstawie paragonu.
Zgodnie z art. 8.3 ww ustawy sprzedawca ma obowiązek ustosunkować się do tego żądania (napawy lub wymiany) w terminie 14 dni od jego złożenie, jeżeli uchybi temu obowiązkowi i nie ustosunkuje się do żądania w ciągu 14 dniu reklamacja jest uważana z mocy prawa za zasadną.
Wskazała Pani ze pracownik powiedział, "że muszę udowodnić,że telefon nie uległ uszkodzeniu w sposób mechaniczny" W przyapdku reklamcji z tytułu niezgodności to sprzedawca musi udowowodnić że telefon nie miał wady w chwili wydania (art 4 ust 1).
Jeżeli poprzednia reklamacja była złożona na podstawie gwarancji, sugerowałbym teraz złożyć reklamację do sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową i zażądać wymiany. W razie jakichkolwiek sporów, czy to z gwarantem czy to ze sprzedawcą, należy skontaktować się z rzecznikiem konsumentów oraz oddziałem Federacji Konsumentów ( .
---------- Post dołączono o 18:20 ---------- Poprzedni post napisano o 18:13 ----------
Jeśli interwencja tych instytucji nie przyniesie rezultatu, należy się zastanowić nad wniesieniem sprawy na drogę sądową. Można skierować sprawę do sądu polubownego przy Inspekcji Handlowej. Warunkiem jednak rozpoznania sporu przez ten sąd jest zgoda obu jego stron – zatem Pana jako konsumenta oraz sprzedawcy; uzyskanie zgody przedsiębiorcy należy do sądu. Aby wszcząć postępowanie należy złożyć wniosek, który jest bezpłatny. Jeżeli takiej zgody nie będzie, jedyną drogą dochodzenia roszczeń będzie droga sądowa czyli wytoczenie powództwa przed sądem powszechnym. Powództwo należy wytoczyć przed sądem właściwym ze względu na siedzibę sprzedawcy. W sporządzeniu pozwu również może pomóc Federacja Konsumentow.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Z pozdrowieniami,
Paweł Sikora
Prawnik - konsultant
Konsumenckie Centrum E-porad
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich"
---------- Post dołączono o 18:22 ---------- Poprzedni post napisano o 18:20 ----------
W związku z tym będę realizować powyższe zalecenia.