W markecie dostępny jest przeportowany silnik do gier Black Isle 🙂 Już teraz każdy z Was może zagrać w legendy RPG takie jak Baldur's Gate 1/2 czy też Icewind Dale 1/2 oraz Planescape Torment! 😃
Wymagania:
- ekran o rozdzielczości conajmniej VGA
- dość wydajny procesor
- zalecane 150MB możliwej pamięci RAM! (najlepiej 512MB, aczkolwiek mi na Milestone z 256MB działa dobrze i się nie wysypuje przy BG1. Problem może być w BG2 przy przechodzeniu w nowsze lokalizacje)
Gra wykorzystuje SDL pelya'i (znane z chociażby free heroes2) oraz OpenAL do dźwięku :-)
Do grania potrzebne są oryginalne pliki z gier (przekopiowana zainstalowana gra z komputera na urządzenie z Androidem). Następnie w pliku *.cfg, który powinien znajdować się po odpaleniu GemRB w /sdcard/app-data/net.sourceforge.gemrb/, należy zapisać poprawną ścieżkę do gry. Tam również trzeba wybrać grę, w którą będziemy grać 🙂
Odpalić ponownie GemRB i działa! 😃
Link: http://www.appbrain.com/app/gemrb/net.sourceforge.gemrb
Jest możliwość instalowania oryginalnych modów przeznaczonych na PC, gdyż podmieniane są pliki gier, a nie silnika. (chociażby widescreen moda by grać w rozdzielczości panoramicznej) .
Mi BG1 działa zaskakująco płynnie, klatki spadają przy walce, ale nadal jest grywalnie. Nie ma problemu ze sterowaniem, trafianie nawet w małe guziki nie jest trudne. (to wszystko na milestone@1GHz z oficjalnym A2.1, na 2.2 powinno być tylko lepiej)
Jeśli ktoś ma problemy to pisać - ja miałem, ale Beholder oraz oryginalni twórcy GemRB pomogli 🙂
Zamieszczam małe FAQ:
1.
Q: Jakie wymagania ma GemRB?
A: To zależy od gry w którą będziemy grać. Autor programu zaleca 150MB wolnej pamięci RAM, nowoczesny procesor oraz rozdzielczość co najmniej VGA. Jednakże niektórzy na forum
udowodnili, że gra ruszy też na I5700 - niestety każda gra w takiej konfiguracji będzie wyświetlać tylko połowę pikseli i będzie wolno chodzić. LINK: https://forum.android.com.pl/topic/39292-icewind-dale-na-spicy-krok-po-kroku/ (dzięki Pionner)
W praktyce do BG1 oraz Planescape: Torment wystarczy 256MB ramu - gry działają dobrze, są mniej pamięciochłonne.
Do gry w nowsze produkcje takie jak BG2 zaleca się stosować 512MB i więcej - gdyż w innym przypadku podczas cutscenek gra się wysypuje i wyłącza(sprawdzone przeze mnie na MM).
Jeśli chcemy mimo wszystko grać, jest sposób aby to ominąć: należy wczytywać grę przed każdą cutscenką na PC i zapisywać po(a następnie przenieść do telefonu) lub tez usunąć je poprzez odpowiedniego moda. To mimo wszystko nie daje gwarancji stabilności przy przechodzeniu do nowych lokalizacji.
2.
Q: Ściągnąłem GemRB - co dalej?
A: Uruchom aplikacje. Powinna ona "ściągnąć" data.zip i rozpakować dane do katalogu /sdcard/app-data/net.sourceforge.gemrb/
Następnie kopiujemy katalog z zainstalowaną grą (z komputera) na pamięć telefonu.
Wchodzimy do /sdcard/app-data/net.sourceforge.gemrb/ i otwieramy plik GemRB.cfg jako tekst, by go z edytować(możemy to zrobić w telefonie za pomocą dowolnego eksploratora plików).
3.
Q: Podczas ściągania data.zip wyskakuje error, o co chodzi?
A: Jest to sporadyczny bug SDL. Aby go uniknąć, należy rozpakować dane manualnie do katalogu /sdcard/app-data/net.sourceforge.gemrb/
Link do starej nieaktualnej wersji: http://rapidshare.com/files/437613103/gemrb_pliki.rar (dzięki Yavriel)
nowy link: http://www.przeklej.pl/plik/gemrb-pliki-0-6-3-2-zip-0027io89q40i (dzięki ponownie Yavriel)
4.
Q: Jak skonfigurować poprawnie plik konfiguracyjny GemRB.cfg?
A: Ustawiamy tam "typ gry" w którą będziemy grać: do wyboru bg1, bg2, tob, iwd, how, iwd2, pst. Po skrótach można się domyśleć - wszystko jest opisane w pliku. Domyślnie ustawione jest bg2. Aby zmienić, należy wyedytować linijkę GameType i po = wpisać skrót gry.
Następnie należy ustawić katalog z grą (Game Paths)
np. GamePath=sdcard/bg/
CD1=sdcard/bg/
Kropka przed ścieżką oznacza, że odwołujemy się do katalogu w którym znajduję się plik konfiguracyjny (./bg/ to inaczej /sdcard/app-data/net.sourceforge.gemrb/bg/)
UWAGA: w przypadku gry zainstalowanej z wersji DVD, katalog do CD jest taki sam jak do samej gry. W przypadku CD, prawdopodobnie będą to oddzielne katalogi (wymaga weryfikacji, niech ktoś mi da znać jak jest na prawdę)
5.
Q: Mam czarny/niebieski ekran po załadowaniu gry +kursor. Czemu nie działa?
A: Masz prawdopodobnie źle ustawioną ściężkę(i) do płyt CD w pliku GemRB.cfg, musisz ją/je poprawić.
6.
Q: Jak używać w grze prawy przycisk myszy, gdy dotykiem mogę tylko używać funkcji lewego przycisku?
A: Musisz zmienić ustawienia. Podczas uruchamiania GemRB przez chwilę można przejść do konfiguracji (Change Device Configuration) . Tam zmieniamy opcję lewego przycisku myszy(Left mouse click) - najlepiej zostawić jak jest, a następnie pojawi się opcją do przypisania funkcji pod prawy przycisk myszy(Right mouse click): wybór zostawiam już do was 🙂
7.
Q: Jak zmienić rozdzielczość?
A: W BG1 oraz Planescape'ie nie ma takiej opcji, aczkolwiek istnieją mody takie jak widescreenmod. Generalnie rozdzielczość zmieniamy w pliku GemRB.cfg. Gdy chcemy rozdzielczość panoramiczną, musimy zastosować odpowiedni mod.
8.
Q: To czy można zainstalować mody do gier?
A: Tak. Mody dotyczą plików gry, a nie samego silnika. Wszystkie mody działające na PC będą też działać w GemRB.
Jeśli macie więcej pytań lub chcecie coś dodać/poprawić, proszę pisać w temacie 🙂