Art. 8 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży oraz zmianie Kodeksu Cywilnego:
„1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów.”
Nie istnieje w Polsce obowiązek okazania paragonu
w momencie składania reklamacji.
Jeżeli spotkamy się z sytuacją, gdy dokonując reklamacji zakupionej rzeczy, sprzedawca domaga się udowodnienia, że rzecz kupiona była w jego sklepie / sieci sklepów, mamy do wyboru następujące dowody zakupu:
paragon/faktura lub
wyciąg z karty płatniczej, którą dokonaliśmy opłaty lub
wyciąg z konta bankowego, jeśli płatność miała formę przelewu lub
świadek/świadkowie towarzyszący nam podczas zakupu danej rzeczy lub
oświadczenie kupującego (czyli oświadczamy, że dany towar został zakupiony w danym sklepie).
Co, gdy sprzedawca wie lepiej i nie chce przyjąć reklamacji bez papierowego dowodu zakupu?
Poprosić o przedstawienie podstawy prawnej do odmowy przyjęcia reklamacji – na piśmie. Z takim oświadczeniem lecimy do UOKiK.
Podać przykład klauzuli niedozwolonej, ujętej przez UOKiK w rejestrze klauzul niedozwolonych:
Numer wpisu: 4242
Data wyroku: 2012-10-26
“Podstawą przyjęcia reklamacji jest dowód zakupu towaru (paragon fiskalny lub faktura VAT)”
W razie wątpliwości czym jest klauzula niedozwolona, sprzedawcy powinna wystarczyć informacja, że jest to niezgodne z prawem postanowienie umowne, które skutkuje jego nieważnością, a ponadto, sprzedawca poprzez jego stosowanie może zostać ukarany karą o wartości do 10% jego rocznego przychodu firmy.
A zatem, czym nie jest paragon?
warunkiem przyjęcia reklamacji
potwierdzeniem udzielenia gwarancji na towar
A czym jest paragon?
jednym z dowodów zakupu
szybko-blaknącym świstkiem papieru.
Jak widzimy LG nie ma prawa żądać od nas oryginału faktury