Ostatnio pojawiła się aplikacja w Google Play Store o nazwie RD Client. Jest to aplikacja służąca do połączeń zdalnych z komputerami firmy (zazwyczaj) Microsoft Windows.
Link: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microsoft.rdc.android&hl=pl
W poniższym poradniku/instrukcji, skonfigurujemy sobie komputer oraz samo urządzenie. Na samym dole posta filmik z korzystania systemu na tablecie poprzez aplikację.
Przygotowanie:
Abyśmy mogli korzystać z tego musimy spełnić kilka warunków:
Posiadać system operacyjny Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Windows 8 bądź Windows 8.1 lub Windows Server 2003, Windows Server 2003 R2, Windows Server 2008, Windows Server 2008 R2 , Windows Server 2012, Windows Server 2012 R2 + pochodne (SBS itp.)
Obsługiwane systemy operacyjne:
Windows XP Professional / Windows XP Professional x64 Edition / Windows Fundations for Legacy PCs
Windows Vista Business / Windows Vista Enterprise / Windows Vista Ultimate
Windows 7 Professional / Windows 7 Enterprise / Windows 7 Ultimate
Windows 8 Pro / Windows 8 Pro with Media Center
Windows 8.1 Pro / Windows 8.1 Pro with Media Center
Wszystkie wersje systemów Windows Server (2003/2008/2012/SBS)
Systemy Windows XP Home Edition / Windows Vista ( Starter / Home Basic / Home Premium ) / Windows 7 ( Starter / Home Basic / Home Premium ) posiadają jedynie pomoc zdalną, wykluczającą połączenia zdalne z komputerem.
Urządzenie z systemem Android w wersji 2.2 i nowszej (Zalecane 4.0.4 wzwyż)
Dostęp konta administratora na komputerze
Podłączonego komputera do tej samej sieci co urządzenie bezprzewodowe Android (Tablet/Smartphone)
Konfiguracja komputera (Na przykładzie systemu Windows 8.1 Pro) :
Wyszukujemy na pulpicie ikonę z "mój komputer" > PPM > Właściwości (Bądź poprzez Panel Sterowania > System)
Wybieramy "ustawienia zdalne"
Ważna kwestia. Zaznaczamy "Zezwalaj na połączenia zdalne z tym komputerem". Możemy też sobie zobaczyć czy ktoś inny posiada dostęp do połączeń zdalnych. (W moim przypadku dodane wcześniej konto do tego typu zadań)
W tym miejscu powinna się już zakończyć kwestia konfiguracji. Jednakże nie jest to zbytnio bezpieczne, więc warto stworzyć do tego konto użytkownika , które będzie służyło tylko do połączeń zdalnych. Zwłaszcza dla systemów Windows 8, Windows 8.1 oraz rodziny Windows Server 2012.
Dodanie nowego użytkownika w komputerze do połączeń zdalnych (Na przykładzie Windows 8.1 Pro) :
Wyszukujemy na pulpicie ikonę z "mój komputer" > PPM > Zarządzaj (Bądź poprzez Panel Sterowania > Narzędzia administracyjne > Zarządzanie komputerem)
Wyszukujemy "Użytkownicy i grupy lokalne" a następnie folder "Użytkownicy", tam będziemy tworzyć nowego użytkownika.
Wpisujemy prostą nazwę, hasło i odznaczamy to, aby użytkownik musiał zmienić hasło przy następnym logowaniu, a zaznaczyć "hasło nigdy nie wygasa".
Zatwierdzamy, następnie klikamy na nowego użytkownika PPM i dajemy "Właściwości" (Tutaj przykład na już wcześniej utworzonym użytkowniku)
Teraz bardzo ważne. Na zielono jest zaznaczony nasz aktualny użytkownik w systemie (zazwyczaj admin). W ramce 1 wywalamy wszystko (poprzez klik > usuń), musimy zrobić tak jak w tej ramce jest, jeśli chodzi o grupy uprawnień). Potem po kolei dodaj > zaawansowane > znajdź teraz i w ramce 5 wyszukujemy dwie grupy: Użytkownicy zaawansowani oraz użytkownicy pulpitu zdalnego. (U mnie po angielsku w tym przypadku: Power Users oraz Remote Desktop Users)
Zatwierdzamy. Możemy teraz przejść do urządzenia na Androidzie.
Odpalamy naszą aplikację (RD Client). Pojawi się główne okno:
Podzielone na:
Remote Desktops - lista urządzeń z którymi się łączymy (pulpity zdalne)
Remote Resources - lista aplikacji zdalnych, z którymi się łączymy. Tutaj musimy mieć Windows Server 2008 bądź nowszy i skonfigurować na nich usługę RD Apps. (Czyli możemy uruchomić sobie Word'a 2010 bez konieczności odpalania całego systemu (logowania) i ręcznego uruchamiania aplikacji. Po prostu uruchamia się zdalnie sama aplikacja - nie cała sesja użytkownika). Podgląd ustawień:
Remote Gateways - lista bram logowania zdalnego. Dla nas bezużyteczne, przydatne dla tych co łączą się w domenach Windows.
Trusted Hosts - zaufane hosty.
Interesuje nas pierwsza opcja - Remote Desktops. Zwróćcie uwagę na dodane już jedno konto logowania i jego opcje:
Mamy tam nasza nazwę komputera, logowanie oraz typy połączenia (credentials). Czyli kim się logujemy do komputera. Poniżej obrazek jak skonfigurować:
Connection Name - Nazwa połączenia, dowolna
PC name - tutaj wpisujemy adres IP naszego komputera do którego chcemy się połaczyć. (Uruchom > wpisujemy cmd > wpisujemy ipconfig /all > szukamy tam naszej karty sieciowej oraz nazwy IPv4 Adress (w przypadku Windows 8.1))
Następnie konfigurujemy credentials, czyli logowania do komputera. Wpisujemy nasza nazwę komputera (mój komputer nazywa się Bartek-PC więc wpisuje tam taka nazwę)następnie dodajemy "\" a po nim nazwę użytkownika którego utworzyliśmy wcześniej. Ma wyglądać w moim przypadku Bartek-PC\rd-client. Hasło wiadomo. Dajemy done.
Możemy też zmienić ustawienia zaawansowane, takie jak to gdzie ma być dźwięk odtwarzany oraz czy np. ma przyłączać nasza kartę SD do komputera:
Czas na wciśniecie "connect" i odpalenie sesji zdalnej. Jeśli ktoś jest aktualnie zalogowany, przełączy go w stan "wylogowany". (musimy potwierdzić wtedy na PC)
Efekt naszej pracy:
Gdy przytrzymamy palcem gdzieś na pulpicie, pokaże się taki kwadracik - oznacza to w systemie emulacje prawego przycisku myszy.
Wciśniecie na górnym panelu ruchomej belki ikonki klawiatury, wysuwa nam androidową klawiaturę do wpisywania znaków. Nie przeszkadza nam aby korzystać tej wbudowanej w system Windows 😉
Całydotyk działa znakomicie (zresztą nawet pisze w właściwościach komputera):
Gdy wciśniemy ikonkę po lewej stronie belki ruchomej, będziemy mogli powiększyć ekran i przesunąć palcem w dane miejsce.
Aby się wylogować z sesji wysuwamy z prawej strony panel i dajemy Zasilanie > Rozłącz.
Video:
Gotowe. Miłego korzystania.