@Xperia T
Osobiście preferuję wykonywać zdjęcia w trybie "Normalnie". Początkowo wykonałem kilka zdjęć w trybie rozszerzonej automatyki, ale nie przypadł mi on do gustu. To nic innego jak "inteligentne" mieszenia w dostępnych sceneriach, po za tym w tym trybie zdjęcia często wychodzą za jasne i w kadrze znajdują się tzw. przepalone miejsca, a kiedy ta cudowna automatyka rozpozna słabe oświetlenie, to jest masakra, podgląd działa z niesamowitym opóźnieniem, i wykonane wtedy zdjęcia w 90% są zruszone.
1. Nie wiem, ale prawdopodobnie nic w sferze sprzętowej Sony nie zmieniło.
2. Pikselami zdjęć się nie robi, ale jeśli już są to dlaczego mamy z nich nie korzystać? Maksymalna dostępne rozdzielczość to 13 Mpx (4128x3096, format 4:3), a podane przez ciebie 9 Mpx to format 16:9 (3920x2204), czyli w praktyce to w przypadku 9 Mpix mamy obciętą górę i dół, ze względu na panoramiczny format. Jeśli wyświetlamy zdjęcia na monitorze/telewizorze panoramicznym to ma to jakiś sens, bo wykorzystujemy pełny jego obszar, ale osobiście wolę wykonywać zdjęcia w klasycznym formacie 4:3. Drugim powodem dla którego lepiej jest pozostać przy większym formacie to fakt, że zdjęcie o większej rozdzielczości można w dowolnej chwili przeskalować na mniejsze bez straty na jakości, a mając zdjęcie o mniejszej rozdzielczości, nie zrobimy z niego większego nie tracą na jakości.
3. To jest właśnie tryb rozszerzonej automatyki o którym wcześniej wspomniałem.
4. Regulując suwakiem wartość ekspozycji określamy ile światła pada na matrycę, zmiany widzimy na podglądzie, jak już zauważyłeś. Bardzo przydatna opcja, jeśli chcemy uniknąć przepałów na zdjęciach.
5. Osobiście polecam zostawić na auto, chyba, że zauważysz po wykonaniu zdjęcia, że balans bieli jest nie poprawny, wtedy można spróbować wybrać ręcznie.
6. Jest to sposób w jaki aparat wykonuje pomiar światła, czyli: środek - pomiar światła wykonywany jest tylko w środkowej części kadru, punkt - pomiar światła wykonywany jest tylko w wybranym punkcie (w przypadku tych dwóch sposobów pomiaru często może dojść do sytuacji kiedy środek lub wybrany punkt kadru jest dobrze naświetlony, a pozostałe części kadru są prześwietlone lub nie doświetlone, opcje te przydają się wtedy kiedy zależy nam na określonym przedmiocie znajdującym się w kadrze i chcemy, aby to właśnie on był odpowiednio doświetlony), wartość średnia - pomiar uśredniony z całej matrycy, ten sposób pozwala na możliwie największe zniwelowanie sytuacji występowania prześwietlonych i niedoświetlonych miejsc w kadrze (oczywiście pomijając sytuacje kiedy mamy bardzo silne źródło światła w kadrze tak jak np. słońce). Reasumując w codziennym użytkowaniu lepiej jest wybrać wartość średnią.
7. Ustawienie ostrości dotykiem - jak sama nazwa wskazuje, aparat ustawi ostrość w miejscu w którym się wskaże dotykiem 😉, Aut ostrosc jednoponkt - ostrość ustawiana jest w jednym punkcie, prościej mówiąc w obrębie tego kwadracika, który wyświetla się na podglądzie, aut. ostrosc wielopunkt. - ostrość ustawiana jest w kilku punktach (symbolizują jest podświetlone na niebiesko kwadraciki).
8. HDR - odsyłam do lektury , oczywiście nie spodziewaj się takich efektów jak na zawartym na Wikipedii przykładzie 😉
9. ISO - wartość ISO oznacza czułość matrycy, im większa wartość, czyli czułość tym więcej światła rejestruje matryca, ale większa wartość to większe szumy na zdjęciach. W większości wypadków ISO auto spełnia swoje zadanie, przy słonecznej pogodzie automatyka ustawia ISO w zakresie 50-100 i przy takiej wartości nie ma wyraźnego szumu na zdjęciach. Przy kiepskim oświetleniu wartości te wzrosną do ponad 600/800 i wtedy wyraźne widać szumy, ale to niestety cecha bardzo małych matryc, które stosowane są w telefonach.
W przypadku kamery mamy oddzielne ustawienia ekspozycji, balansu bieli itd.
Jeśli masz nadal jakieś wątpliwości to polecam przeglądnąć instrukcję obsługi, uwierz, czasem naprawdę się przydaje 😉