Nigdzie nie napisałem, że sprzedawca nie ponosi żadnej odpowiedzialności, więc daruj sobie osobiste wycieczki - trochę kultury.
Napisałem z jakiego tytułu odpowiada sprzedawca a z jakiego gwarant i kto jest prawnie określony którym mianem.
Co więcej napisałem, że sprzedawca jest zmuszony prawnie do odpowiedzialności a gwarant już nie. Jego odpowiedzialność jest zupełnie dobrowolna.
Jak już chcesz się doktoryzować, to zapomniałeś dopisać (na pewno nie z niewiedzy - tylko z niedopatrzenia) za każdym razem gdy składasz reklamcję to musisz wybrać, z jakich uprawnień chcesz korzystać:
1. Czy z tych, które dało Ci polskie prawo (niezgodność towaru z umową lub rękojmia - tu sobie nie wybierzesz, bo albo Ci przysługuje jedno albo drugie).
2. Czy z tych, które dał Ci gwarant i które opisał w karcie gwarancyjnej lub zamieścił w ogólnie dostępnym miejscu (np. jego strona internetowa).
Nie możesz korzystać z wszytskich uprawnień jednocześnie.
Nie możesz zanieść sprzętu aby złożyć reklamacje, do każdego sklepu, bo to zależy od tego z jakich uprawnień chcesz skorzystać.
Jeśli skorzystać chcesz z dobrodziejstw ustawy o szczególnych zasadach sprzedaży konsumenckiej, to możesz złożyć reklmację w każdym miejscu, gdzie firma, która Ci sprzedała sprzęt prowadzi działalność gospodarczą. Czyli potocznie mówiąc, do każdego sklepu tej firmy, która jest sprzedawcą. Ale nie do każdego sklepu!
Do Apteki przecież nie zaniesiesz - chyba, że jest to ta sama firma. 😉
Np gdy kupiłeś telefon bezpośrednio u operatora (np w jego firmowym sklepie lub przez stronę www) to nie złożysz reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową w tzw zwykłym punkcie dealerskim tego operatora. Z prostego powodu - firma ta, będzie tylko przedstawicielem tego operatora, pośrednikiem i będzie to inny podmiot gospodarczy, który nie może odpowiadać za inny podmiot gospodarczy.
Co ważne, wyżej wspominana ustawa nie ma zastosowania jeśli sprzęt kupimy od osoby fizycznej, nie prowadzącej działalności gospodarczej.
Jeśli zaś będziesz chciał składać reklamacje i skorzystać z uprawnień zawartych w karcie gwarancyjnej, to sklep nie musi w tym pośredniczyć. Może ale nie musi.
Tutaj masz dość precyzyjną odpowiedź Inspekcji Handlowej.
Chyba nie masz zamiaru kwestionować ich stanowiska.