Dzisiaj dzwoniłem do teleplanu. Części nie ma i nie będzie w najbliższym czasie ("może miesiąc?"). Nowych telefonów Teleplan nie ma. Najlepsza opcja: Telefon wraca do salonu uszkodzony, wtedy ja jeszcze raz oddaję go do naprawy, tym razem w ramach rękojmii.
Groh: załatwiłeś to w ramach rękojmii? Masz rację: amerykanom się w głowach poprzewracało.
Teraz już termin rękojmia nie obowiązuje. Jest za to "towar nie zgodny z umową" i tym atakujesz. Jeśli serwis nie ma części to jesteś na wygranej pozycji, bo ciebie to nie interesuje. Ty załatwiasz sprawę ze sprzedawcą, czyli w tym wypadku z salonem. Oddajesz towar jako niezgodny z umową (bo przecież nie działa). Sam decydujesz czy chcesz naprawy czy wymiany na nowy, a salon ma 14 dni na ustosunkowanie się do twoich roszczeń. Przy czym to oni mają obowiązek Cię poinformować o swojej decyzji listownie lub telefonicznie Jeśli tego nie zrobią (a nie zrobią z czystego lenistwa lub bałaganu), muszą spełnić twoje roszczenia (czyli w tym wypadku wymienić telefon na nowy). Jeśli salon jednak Cię poinformuje, że roszczenie np. dotyczące naprawy jest zasadne, ma obowiązek wysłać telefon do serwisu. W przepisach nie ma jasnego terminu w jakim serwis musi sprzęt naprawić, to sprzedawca musi powiadomić Cię ile potrawa naprawa, ale :
Jeśli towar ma również gwarancję, termin załatwienia tzw. reklamacji ustawowej powinien być podobny.
Ciebie nie interesuje tłumaczenie że serwis nie ma części, bo Ty wnosisz roszczenie wobec "sprzedawcy" i to on musi dotrzymać terminu.
Wszystkie sprawy z salonem najlepiej załatwiać na piśmie, bo wtedy zawsze zmusisz ich do trzymania się przepisów prawa, a jeśli je złamią:
Tryb dochodzenia roszczeń
Może zdarzyć się sytuacja, że Sprzedawca nie uwzględnił słusznej (wg. Konsumenta) reklamacji lub uwzględnił ją w sposób odmienny do żądań Konsumenta. Co dalej?
Konsumentowi pozostaje dochodzić roszczeń na drodze sądowej. Wyróżniamy następujące tryby:
1. Stałe Polubowne Sądy Konsumenckie
Jest to dużo prostsza i tańsza forma rozstrzygania spraw niż w sądzie powszechnym.
Stałe Konsumenckie Sądy Polubowne działają przy wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej.
Więcej o tych sądach oraz trybie postępowania przed nimi znajdziesz -> UOKiK
Pamiętaj jednak, że na ten sąd zgodę muszą wyrazić OBIE strony. Zarówno Konsument, jak i Sprzedawca.
2. Powszechny sąd cywilny - postępowanie uproszczone
Właściwy jest sąd rejonowy dla miejsca zamieszkania pozwanego (przedsiębiorcy).
Sąd rozpatruje sprawy w trybie uproszczonym, jeśli wartość towaru sprzedaży konsumenckiej nie przekracza 10 tys. złotych. Konsument w pozwie musi oszacować kwotę sporną! Do wartości przedmiotu sporu nie wlicza się odsetek, pożytków i kosztów żądanych obok roszczenia głównego. Jeżeli powód dochodzi pozwem kilku roszczeń, zlicza się ich wartość.
Konsument składa pozew do sądu w postaci formularza. Trzeba pamiętać o dobrym uzasadnieniu pozwu, dołączeniu wszystkich istotnych dokumentów, a jeśli jest taka konieczność - również wskazania świadków oraz rzeczeznawców do zbadania towaru.
3. Powszechny sąd cywilny - postępowanie zwykłe
W pozostałych przypadkach.
*Źródło cytatów: Forum Prawne - bezpłatne porady prawne - prawo, pomoc prawna, forum prawnicze