Witam,
jestem użytkownikiem Insigni 5 od trzech tygodni. Zaraz na początku zrobiłem upgrade systemu, dokupiłem też kartę pamięci 32 GB i ustawiłem ją jako domyślną lokalizację instalacji aplikacji i zapisywania multimediów. Zdaję sobie sprawę, że aplikacje mimo to zajmują też trochę miejsca w pamięci wewnętrznej. Jednak po ok. 2 tygodniach użytkowania, pomimo zainstalowania niewielkiej liczby aplikacji, zaczęły się pojawiać powiadomienia o kończącym się miejscu w pamięci wewnętrznej. Zareagowałem odinstalowaniem kilku aplikacji, jednak po paru dniach problem pojawił się znowu, choć nic w międzyczasie nie instalowałem.
Zacząłem podejrzewać, że coś jest nie tak. W menu Ustawienia -> Urządzenie -> Pamięć wyświetlał mi się wykres, jakoby zainstalowane aplikacje zajmowały ok. 450 MB z ok 1GB pamięci wewnętrznej, a mimo to wolnego miejsca było tylko kilkanaście MB... Jakby coś, do czego nie mam uprawnień, żeby to widzieć, zajmowało pamięć.
Zainstalowałem aplikację DiskUsage i okazało się, że faktycznie są to dane systemowe. Za pierwszym razem po uruchomieniu tego programu (jakiś tydzień temu), pamiętam, że dane systemowe zajmowały ok. 520 MB. Pomyślałem, że może to normalne, i system po prostu zajmuje tak niemiłosiernie dużo także na pamięci wewnętrznej, pomimo zajmowania całej własnej partycji. Jednak okazało się, że z biegiem czasu tych danych systemowych przybywa... Obecnie jest ich już 640 MB. Musiałem w międzyczasie odinstalować kolejne aplikacje, żeby np. móc w ogóle odebrać maila. Załączam screen jak to wygląda w DiskUsage:
Poniżej aktualne screeny z menu Ustawienia -> Urządzenie -> Pamięć:
Zacząłem więc przeszukiwać Internet, co może powodować takie problemy. Znalazłem wiele informacji na temat logów systemowych odkładanych przez Androida w pamięci wewnętrznej i później przez niego nieusuwanych, co występuje w niektórych typach telefonów i dla niektórych wersji Androida. Ponieważ to pliki systemowe, nie mogą być usunięte przez użytkownika o zwykłych uprawnieniach i stopniowo zapychają pamięć. Dokładnie opisuje to problemy, które sam doświadczam.
Metody do rozwiązania tego problemu znalezione w Internecie to:
1. przywrócenie na telefonie danych fabrycznych
2. użycie kodu MMI *#9900# dobrze opisane np. na tej stronie: Trip over IT: Fix for Android phones running low on internal memory (without rooting)
3. zrootowanie telefonu i usunięcie logów jako admin
ad 1. Z informacji w Internecie wynika, że nie jest to rozwiązanie przyczyn tylko objawów problemu i po kilku tygodniach sytuacja się powtarza. Poza tym Nie chcę tracić zgromadzonych dotąd danych.
ad 2. Niestety ten kod u mnie nie działa. Pojawia się komunikat: "Problem z połączeniem lub błędny kod MMI". Zaznaczam, że korzystałem przy tym z domyślnego, systemowego dialera.
ad 3. Nie chcę tego robić, nie chcę narażać się na utratę gwarancji i nie uważam, żeby takie modyfikacje były konieczne, by móc normalnie korzystać z telefonu.
Proszę więc o pomoc. Czy istnieje kod MMI dla tego modelu telefonu / dla tej wersji Androida, który umożliwia usuwanie logów systemowych? Czy jest jakakolwiek inna możliwość, żeby usunąć te logi i móc normalnie używać telefonu? Z góry odrzucam rozwiązanie 3, ewentualnie mogę spróbować coś w stylu rozwiązania 1, o ile da to trwałą poprawę.
Widziałem na tym forum podobne tematy do mojego. Myślę, że tamte osoby mają ten sam problem co ja, jednak tam doradzono im po prostu przenoszenie aplikacji na kartę SD. Nie wiem, może w tamtych wypadkach poskutkowało. Podkreślam jednak, że to nie jest rozwiązanie mojego problemu.
Z góry dziękuję za wszelkie wskazówki.