![Android-TP02-androidyzacja](https://flarum-dev.android.com.pl/api/fof/secure-https/http%3A%2F%2Fandroid.com.pl%2Fimages%2Fuser-images%2Fandre202%2F2015%2F09%2FAndroid11111-960x515.jpg)
Gdybym średnio rozgarniętemu człowiekowi powiedział po premierze gry GTA San Andreas, że za 10 lat będzie mógł sobie w nią pograć na ekranie swojego smartfona lub tableta – prawdopodobnie by mnie wyśmiał. Ewentualnie w ogóle nie potraktował poważnie. O ile do wersji mobilnych niektórych tytułów już w tamtym czasie się przyzwyczailiśmy, były to odrębne produkcje opowiadające podobną do oryginału historię (do tego bardzo uproszczoną), a nie pełnoprawne, solidnie odwzorowane gry przeniesione na inną platformę. Oczywiście mam na myśli produkcje zaawansowane technologicznie (jak na tamtejsze czasy), a nie udane przeportowanie starych gier pegasusówych, SEGI, ATARI czy innych klimatycznych gier opartych na technologii ośmio-, a później16-bitowej. W głowie się nie mieści z jak zawrotną prędkością zwiększają się możliwości współczesnej elektroniki i jak potężne moce obliczeniowe procesorów możemy otrzymywać już dzisiaj. A wszystko jeszcze przed nami!
![Atari2600a](https://flarum-dev.android.com.pl/api/fof/secure-https/http%3A%2F%2Fandroid.com.pl%2Fimages%2Fuser-images%2Fandre202%2F2015%2F09%2FAtari2600a-640x313.jpg)
Od czasu powstania pierwszej gry wideo minęło już blisko 70 lat. W 1947 roku zaprezentowano maszynę za pomocą której można było uruchomić „Symulator pocisku rakietowego” (a jakże, minęły wtedy dopiero dwa lata od wojny, a już ludzie chętnie sobie do czegoś postrzelają!). Pozycji nie można uznać za pierwszą grę komputerową, ponieważ rozgrywka odbywała się na sprzęcie mechanicznym, nie natomiast komputerowym. Takie miano z powodzeniem można jednak przypisać stworzonej przez studenta grze „Spacewar!”, chociaż za najpopularniejszą grę tamtych czasów (lata 60-te XX wieku) uważa się „Pong” – który masowo stosowano w automatach do gier. Wkrótce można było pograć także w Space Invaders i Pac-Mana, które myślę większość z Was kojarzy. Nie o historię gier komputerowych dziś jednak chodzi, a o zadanie w związku z tym pewnego pytania – jak od tak prymitywnych z dzisiejszej perspektywy gier, zamykanych w wielokilogramowych pudłach elektronicznych, przeszliśmy do trójwymiarowych rozgrywek online na ekranach tabletów? I co być może ważniejsze – patrząc na aktualny postęp technologiczny i zawrotną prędkość z jaką ewoluuje technologia – czego możemy się spodziewać w przyszłości po bardzo obiecującej branży technologicznej?
![geralt-z-rivii-135366453](https://flarum-dev.android.com.pl/api/fof/secure-https/http%3A%2F%2Fandroid.com.pl%2Fimages%2Fuser-images%2Fandre202%2F2015%2F09%2FGERALT-640x360.jpg)
Na pewno rosnących wymagań sprzętowych. Po premierze ostatniej produkcji CD Projekt RED zdajemy sobie powoli sprawę z tego, że 4 GB pamięci RAM i dwurdzeniowy procesor 2,6 GHz może powoli nie być wystarczający, nie wspominając o konieczności wymiany karty graficznej na bardziej solidną. Obecnie jak dobrze wiecie występuje tendencja do mikronizacji technologicznej, ponieważ moc procesorów produkowanych w latach poprzednich można dziś zamknąć w telefonie komórkowym. Co więcej, zgodnie z prawem Moore’a (założyciela firmy Intel) przyjmuje się, że na rynku produkcyjnym liczba tranzystorów w układzie scalonym podwaja się co 24 miesiące. Te dwa współgrające ze sobą czynniki sprawiły, że porównując rok 1990 (w procesie fabrycznym stosowano wtedy elementy o wielkości 500 nanometrów) i 2015 (22 nanometry!) w przyszłości możemy spodziewać się naprawdę wydajnych urządzeń przy zachowaniu minimalnych rozmiarów. Wspomniane prawo można z powodzeniem zastosować zresztą także do:
rozmiarów pamięci RAM
pojemności dysków twardych
przepustowości sieci komputerowych
Prawo Moore’a ma jednak swoje oczywiste ograniczenia, którym są dostępne wielkości fizyczne – przewiduje się, że najbardziej zaawansowane technologicznie układy scalone będą produkowane z elementów o wielkości siedmiu nanometrów. Niebawem także z tych względów przestanie to prawo obowiązywać. Za parę lat więc albo zakończymy pogoń za coraz lepszymi specyfikacjami, albo wymyślimy inny materiał pozwalający na jeszcze większe udoskonalenie procesorów i innych komputerowych podzespołów. Jednym z kandydatów do przejęcia pałeczki po krzemie jest oczywiście grafen , co udowodnili pracownicy Intela tworząc prototypowy model mikroprocesora o mocy obliczeniowej 100 GHz.
![moore](https://flarum-dev.android.com.pl/api/fof/secure-https/http%3A%2F%2Fandroid.com.pl%2Fimages%2Fuser-images%2Fandre202%2F2015%2F09%2Fmoore-640x378.png)
Do czego zmierzam? W jednym i w drugim przypadku przestaniemy czuć potrzebę posiadania klasycznego komputera osobistego, którego sprzedaż i tak jest już dziś na coraz niższym poziomie. Nikogo nie zdziwi na pewno fakt, że dokładnie rok temu zakupiono tylko 100 milionów komputerów PC, w porównaniu do 400 milionów urządzeń mobilnych opartych na systemach Android oraz iOS. Taki stan rzeczy stawia sprawę jasno – jako konsumenci pożądamy coraz bardziej minimalistycznej elektroniki.
![wykres-android-ios-vs-pc-1241412](https://flarum-dev.android.com.pl/api/fof/secure-https/http%3A%2F%2Fandroid.com.pl%2Fimages%2Fuser-images%2Fandre202%2F2015%2F09%2Fwykres-640x230.png)
Pamiętacie tendencje do tego, by aplikować sprawdzone rozwiązania z komputerów osobistych na telefony komórkowe? Tworzenie folderów, mobilne wersje przeglądarek sieci web, możliwość zainstalowania gier i wiele, wiele innych usprawnień początkowo wprowadzano właśnie z tamtego środowiska. Czy zauważyliście, że obecnie te dwa ekosystemy się przenikają i jedne czerpią z drugich pełnymi garściami? Idealnymi przykładami takiego stanu rzeczy są występujące powiadomienia i sklep z aplikacjami, które pojawiły się w jakiś czas temu w OS X i Windowsie 8. Przechodzimy zatem do sedna sprawy i spróbujemy sobie odpowiedzieć na pytanie, czy jest szansa na to, że wkrótce o przenikaniu nie będzie mowy, a wręcz nastąpi tendencja zupełnie odwrotna do pierwotnej.
![android-tv](https://flarum-dev.android.com.pl/api/fof/secure-https/http%3A%2F%2Fandroid.com.pl%2Fimages%2Fuser-images%2Fandre202%2F2015%2F09%2Fandroid-tv-640x360.png)
Korzystaliście już kiedyś z Android Tv? Ten obecnie jeszcze niezbyt popularny produkt z założenia ma w przyszłości pozwolić na pełną integracją smartfona z ekranem telewizora. Zakładając, że powyżej opisywane wydarzenia muszą mieć niebawem miejsce, wkrótce być może większość gier będzie także dostępnych na mikro-urządzeniach. Już dziś widzimy, że Sony i Microsoft dąży do sprzężenia swoich konsol z ich pozostałymi produktami, możemy się zatem spodziewać, że i Android nie ustąpi w tym wyścigu o dominację na rynku technologicznym. Skoro już dziś większość aplikacji dostępnych na Androida może zostać włączonych na ekranie TV, w przyszłości spodziewać się możemy, że Android TV stanie się także czymś na zasadzie konsoli do gier. Myślicie, że Google zatrzyma się tylko na telewizorze?
![samsungt9000-lodówka](http://android.com.pl/images/user-images/andre202/2015/09/samsungt9000-lod%C3%B3wka-640x479.jpg)
Były już zamysły wprowadzenia systemu operacyjnego do paneli w lodówkach, pralkach i wszelkiego innego rodzaju urządzeniach codziennego użytku. To naprawdę nic absurdalnego zakładać, że Google pokusi się o wprowadzenie zdalnego sterowania w większości domowych sprzętów. Telewizor z tym systemem to dopiero początek. Zdecydowanie.
![android_evolution_wallpaper_by_tiomiz-d61849k](https://flarum-dev.android.com.pl/api/fof/secure-https/http%3A%2F%2Fandroid.com.pl%2Fimages%2Fuser-images%2Fandre202%2F2015%2F09%2Fandroid_evolution_wallpaper_by_tiomiz-d61849k.png)
Post [TP #02] – Czy branża technologiczna się „zandroidyzuje”? pojawił się poraz pierwszy w Android.com.pl - Największe Polskie Centrum Google Android. .
Wyświetl pełny artykuł