Napisałem do supportu Huawei. Nie chce spamować ale może komuś przyda się na przyszłość. To jedno z rozwiązań, które mi zasugerowali:
"Nawiązując do otrzymanej wiadomości, uprzejmie informuję, że w związku z zaistniałymi problemami po aktualizacji, w pierwszej kolejności zalecam wykonanie trybu naprawczego eRecovery.W celu wykonania tego kroku należy wyłączyć telefon, podłączyć go do źródła zasilania za pomocą kabla, a następnie przytrzymać jednocześnie przycisk włączania oraz zwiększania głośności do momentu pokazania się menu. Z wyświetlonego na ekranie menu należy wybrać opcję"Download latest version and erecovery".Telefon poprosi o połączenie z dostępną siecią Wi-Fi, przez dalszą część procesu zostanie Pan przeprowadzony krok po kroku, wszystkie informacje będą wyświetlane na ekranie telefonu. Cały proces nie powoduje usunięcia danych."
Zrobiłem to i jest lepiej, na ten moment nie zauważyłem takich lagów ani innych wcześniejszych problemów. Zobaczę jak telefon będzie zachowywał się po kilku dniach. Moje wszystkie dane i aplikacje zostały, jedyna strata to kontakty ponieważ zniknęła część która nie była wyeksportowana na konto google.