U mnie podobna sytuacja zaczęła się na początku miesiąca i otrzymałem dość konkretne wyjaśnienie problemu od człowieka pracującego u mojego operatora. Nadmieniam, że w międzyczasie nie zmieniałem karty SIM ani ROMu ani samego modemu.
Osobiście jestem w sieci Tele2. Tu gdzie mieszkam mam jeszcze dwie sieci - T-Mobile i VIP. Zawsze sieci były wyświetlane poprawnie, a z roamingu mogłem korzystać wszędzie. Tymczasem, jak już wspomniałem, początkiem miesiąca zaczęło się podwójne wyświetlanie mojej sieci, a do tego czasem nie mogę wybrać sieci z roamingu. Jak się okazało jest to związane z działaniami mojego operatora. Otóż Tele2 zdecydował o ograniczeniu pracy telefonu w roamingu i w tym celu renegocjował umowy z innymi operatorami wprowadzając przy okazji nowe zapisy o wyświetlaniu nazwy sieci. Teraz sytuacja jest następująca: roaming mam tylko w sieci T-Mobile i jest ona wyświetlana jako Tele2 - to właściwie T-Mobile przedstawia się jako Tele2 i ma to ułatwić wybór sieci dostępnej w roamingu w przypadku gdy wyłączono automatyczny wybór sieci - moja domowa sieć jest zawsze na górze listy (o ile jest dostępna), a każda następna z tą samą nazwą (w moim przypadku jedna) jest już roamingiem. Gdy zaloguję się do T-Mobile (oznaczonego jako Tele2) to wyświetla mi się ikona roamingu, ale w danych sieci jest napisane "Tele2/TELE2". Następna sprawa - nie zawsze mogę się zalogować do drugiej sieci Tele2. To też ma swoje wytłumaczenie. Otóż operator chcąc uniknąć bezpodstawnego roamingu wyłączył jego możliwość na terenach gdzie sieć domowa posiada dobry sygnał - w praktyce sprowadza się to do ośrodków miejskich gdzie bez problemu mogę połączyć się w trybie 3G. Tam gdzie 3G nie ma w ogóle lub tam gdzie jego sygnał jest słaby mam możliwość roamingu, ale i tak druga sieć będzie wyświetlana jako Tele2.
Wciąż nie wyjaśnia to skuteczności wielu rozwiązań, które zastosowaliście, np. wymiana karty SIM, włożenie innej i powrót do starej. O ile zmiana karty SIM nie przeczy temu co napisałem (nie wszystkie karty muszą współpracować z taką "usługą") o tyle chwilowe włożenie innej karty i powrót do starej w ogóle nie idzie w parze z tym wyjaśnieniem. Dlatego może w Waszym przypadku, ten post będzie tylko bezsensownym paplaniem 😉, ale napisałem go dlatego, że jest to oficjalne wyjaśnienie otrzymane od człowieka, który zajmuje się tymi sprawami w mojej sieci. Oczywiście nie musi to być prawdziwe dla wszystkich sieci - szczególnie, że ja nie mieszkam w Polsce - ale może rzuci trochę więcej światła na sprawę.