Skocz do zawartości
Gabrielx

Android vs Windows Phone 7 vs iOS - programowanie - dyskusja ogólna

    Rekomendowane odpowiedzi

    Witam.

    Z racji tego że do wojny pomiędzy Androidem a iOS dołączył Windows Phone 7, czas najwyższy zrobić porównanie z której platformy lepiej skorzystać. Całą tą listę będziemy tworzyć my ! - użytkownicy forum android.com.pl.

    1. Windows Phone 7, Android czy iOS - za możliwość opublikowania aplikacji trzeba zapłacić.

    Windows Phone 7:

    - opłata 100$ dolarów na rok (dla studentów za free - [url="http://www.microsoft.com/poland/edukacja/dreamspark.aspx"]przynależność do DreamSpark[/url])
    - wynagrodzenie jest (teoretycznie) przelewane na nasze konto po uzbieraniu 200$ [u](@AndrewSpec)[/u]
    - można umieścić 5 aplikacji darmowych, ale każda kolejna to koszt 20$ - płatnych tyle ile nam dusza zapragnie
    - możliwość testu aplikacji w siedzibie Microsoftu - na wybranych urządzeniach (duży plus M$)
    Ps. Przypominam że na razie telefony z Windows Phone 7 są sprzedawane w jednym wariancie rozdzielczości - w przyszłości, w ciągu roku dojdzie kolejna 
    - 10 dni - czas oczekiwania na rejestracje
    - 5 dni - akceptacja app
    - Microsoft bierzę 30% z każdej sprzedanej aplikacji
    - testowanie aplikacji tylko przez market place - brak możliwości instalacji przez kabel(narazie  ) - [color="Silver"]testowanie polega na tym że się posiada licencję na zainstalowanie (maksymalnie?) 10 aplikacji developerskich na 3 telefonach[/color]

    Android:

    - jednorazowa opłata 25$
    - wrzucasz ile chcesz i co chcesz
    - możliwość testowania przez kabel - instalacja z karty pamięci
    - czas oczekiwania na akceptacje (oficjalny) -[color="Blue"] [b]TU WSTAWIĆ[/b][/color]
    - czas oczekiwania na rejestrację (oficjalny) - [color="Blue"] [b]TU WSTAWIĆ[/b][/color]
    - google bierze[b] 25%[/b] od każdej sprzedanej aplikacji
    

    iOS:

     Komentarz: Z akceptacją aplikacji czeka się różnie - jeden odczeka tydzień a drugi miesiąc. Czytałem kiedyś o przypadku, jak pewien programista złożył podanie o zaakceptowanie w lutym, a ostatecznie zaakceptowali we wrześniu - takich przypadków jest więcej,  

    2. Featury związane z platformą:

    Windows Phone 7:

    -Gry - Silverlight
    -Appz - XNA(jak w Xbox)
    -Wsparcie dla DX9
    - w razie niepowodzenia certyfikacji (oblany jeden z testów) dostajemy szczegółowy raport odnośnie błędu, jak go wywołać oraz screeny pokazujące owy błąd  [u](@AndrewSpec)[/u]
    -Visual Studio
    

    Android

    -np. Eclipse (najlepiej edycja JAVA) + ADT plugin
    -JAVA, XML 
    

    iOS

    
    


    3. Wymagania minimalne poszczególnych platform
    Windows Phone 7
    - 3 przyciski (start, wstecz, szukaj) - tylko dla wstecz można przypisać inną akcję
    - ekran pojemnościowy, z co najmniej 4 punktami jednoczesnego dotyku
    - rozdzielczość ekranu - 800 x 480 lub 320 x [color="Blue"]480[/color]
    - wymagane moduły: [color="Blue"] radio FM[/color], Wi-Fi, GPS, Aparat Cyfrowy [color="Blue"]5 MPX[/color], dioda led, czujnik zbliżeniowy i światła, akcelerometr
    - 256 RAM, [color="Blue"]8GB pamięci flash[/color], [color="Blue"]1GHz CPU[/color], GPU z DX9
    

    Android

    -3 przyciski (wstecz, menu, domek) + jeden power
    -dowolny ekran - rezystancyjny (oporowy) lub pojemnościowy]
    -dowolna rozdzielczość ekranu (od 1.6)
    -200MHz procesor, 32MB ROM i 32MB RAM (najprawdopodobniej 1.0 lub 1.5)
    -procesor graficzny obsługujący OpenGL ES
    -nie ma z góry ustalonych wymagań dot. modułów w telefonie - aczkolwiek wszystkie mają aparat co najmniej 2MPx, akcelerometr, WI-FI, GPS, czytnik kart pamięci zewnętrznej
    

    iOS

    IPhone i iPad

    To co w kolorze, lub pogrubione - nie pewne info lub braki :)

    Proszę o dodawanie w postach kolejne info, a ja je dołączę do tematu :)

    Ps. Proponuję dodać to po około tygodniu jako news lub jako artykuł zbiorowy na portal android.com.pl. Jeżeli nie to proszę o przyklejenie tematu - na pewno wielu osobom się przyda :)

    TO BE CONTINUED...

    Edytowane przez Gabrielx

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Temat ciekawy, można by jeszcze dodać iOS.

    Ode mnie:

    Android:

    czas oczekiwania na akceptację + rejestrację - ok. 5 minut (w moim przypadku)

    możliwość testowania aplikacji na rozbudowanym emulatorze (w pełni funkcjonalnym)

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Windows Phone 7:

    - IDE (Visual Studio) jest dostępne za darmo (biję na głowę Eclipse dla Androida)

    - Emulator jest bardzo wydajny (jest w zasadzie maszyną wirtualną)

    - studenci, których uczelnia bierze udział w programie DreamSpark (nie MSDN AA) mają rejestrację za darmo

    - rozliczenie się ze skarbówką jest bardzo skomplikowane, póki co nie znam jeszcze szczegółów

    - wynagrodzenie jest (teoretycznie) przelewane na nasze konto po uzbieraniu 200$

    - czas oczekiwania na akceptację aplikacji (w przypadku WM6.5, dla WP7 jeszcze dokładnie nie wiem) wynosił ok 24 godzin wliczając w to testy wykonywane przez pracowników Microsoftu

    - w razie niepowodzenia certyfikacji (oblany jeden z testów) dostajemy szczegółowy raport odnośnie błędu, jak go wywołać oraz screeny pokazujące owy błąd

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    petex

    Niby android jest duzo ciekawszy powszechniejszy itd. ale z drugiej strony jest cala masa developerow i trudno sie przebic dodatkowo duza zaleta WP sa wystandaryzowane urzadzenia i w przypadku niektorych typow aplikacji potencjalnie lesza wspolpraca z Windowsami (np WM piloty etc.)

    sam zastanawiam sie czy pisac na WP czy andorid

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    Windows Phone 7:

    - IDE (Visual Studio) jest dostępne za darmo (biję na głowę Eclipse dla Androida)

    - Emulator jest bardzo wydajny (jest w zasadzie maszyną wirtualną)

    - studenci, których uczelnia bierze udział w programie DreamSpark (nie MSDN AA) mają rejestrację za darmo

    - rozliczenie się ze skarbówką jest bardzo skomplikowane, póki co nie znam jeszcze szczegółów

    - wynagrodzenie jest (teoretycznie) przelewane na nasze konto po uzbieraniu 200$

    - czas oczekiwania na akceptację aplikacji (w przypadku WM6.5, dla WP7 jeszcze dokładnie nie wiem) wynosił ok 24 godzin wliczając w to testy wykonywane przez pracowników Microsoftu

    - w razie niepowodzenia certyfikacji (oblany jeden z testów) dostajemy szczegółowy raport odnośnie błędu, jak go wywołać oraz screeny pokazujące owy błąd

    3. Dzięki za info

    4. Pewnie tak jak z androidem czy iOS - poczekamy na developerów którzy się rozliczają :)

    5. Dzięki za info

    6. Czas na WP7 oficjalny to 5 dni

    7. Dzięki za info

    Niby android jest duzo ciekawszy powszechniejszy itd. ale z drugiej strony jest cala masa developerow i trudno sie przebic dodatkowo duza zaleta WP sa wystandaryzowane urzadzenia i w przypadku niektorych typow aplikacji potencjalnie lesza wspolpraca z Windowsami (np WM piloty etc.)

    sam zastanawiam sie czy pisac na WP czy andorid

    Jeśli w kosztach zarobkowych - pisz w Windows Phone 7 - system jest nowy i mało jest aplikacji, łatwiejsze przebicie.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    piotrpo

    Ciężko mi coś powiedzieć o WM7 - nie znam. W przypadku poprzednich wersji było następująco:

    Brak poważnej platformy dystrybucji programów.

    Duża bariera wejścia w postaci VS - wersje pozwalające pisać oprogramowanie dla urządzeń mobilnych były naprawdę drogie. Nie ma sensu dyskutować, czy lepiej się pisze w VS, czy Eclipse - to po prostu inne narzędzia.

    Perspektywy:

    WM7 startuje od zera, brak kompatybilności wstecz i w przód. Jak na razie są (lub mają być) 2 urządzenia z tym systemem, co oznacza, że sprzedaż aplikacji na ten system przez najbliższy rok będzie żałośnie mała. Jeżeli system faktycznie się zakorzeni w telefonach możliwe, że będzie lepiej.

    Pisząc o AM:

    Czas oczekiwania na rejestrację i akceptację aplikacji jest znikomo mały.

    Pisanie w Polsce o prowizji pobieranej przez Google jest absurdem - z naszego kraju nadal nie można sprzedawać przez AM.

    Perspektywy:

    Miliony sprzedanych urządzeń, co ważne - zaczęły pojawiać się androphony w niskim segmencie, co dobrze wróży rozwojowi rynku oprogramowania.

    Zalety z punktu widzenia developera:

    Darmowe narzędzia - oprócz tego co daje Google jest jeszcze Motorola Dev Studio (plugin eclipse), jest też Netbeans.

    Dużo bibliotek, które można wykorzystać w aplikacji (częściowa kompatybilność z Java)

    Mnogość aplikacji na androida jest mitem - moje tzw. dzieło w ciągu niecałych 2 miesięcy osiągnęło 7,5k pobrań, co oznacza, że patrząc na statystyki Distribution of Application downloads in the Android Market, Androlib, Android Applications and Games directory jestem w gronie 15% najczęściej pobieranych aplikacji z marketu - ta poprzeczka naprawdę nie jest postawiona wysoko - co druga aplikacja w markecie została ściągnięta mniej niż 50 razy.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Perspektywy:

    WM7 startuje od zera, brak kompatybilności wstecz i w przód. Jak na razie są (lub mają być) 2 urządzenia z tym systemem, co oznacza, że sprzedaż aplikacji na ten system przez najbliższy rok będzie żałośnie mała. Jeżeli system faktycznie się zakorzeni w telefonach możliwe, że będzie lepiej.

    W Polsce są obecnie w sprzedaży 2 telefony jak się nie mylę (HTC HD7 i LG Swift 7), ale wkrótce pewnie będą kolejne 2-3; nie zmienia to faktu, że ilość dostępnych modeli nie przekłada się tak prostu na ich sprzedaż.

    Moim zdaniem jak ktoś ma pomysł i umiejętności to teraz jest najlepszy czas na tworzenie aplikacji na WP7, bo ludzie którzy kupią te telefony będą chcieli coś zainstalować, a potem pokaże się pewnie więcej darmowych aplikacji. Ogólnie uważam, że te telefony się będą kiepsko sprzedawać (wątpię aby osiągnęły poziom WM z czasów jego świetności); ale nie znaczy to, ze nie będzie się dało zarobić na aplikacjach.

    Niestety WP7 ma duże ograniczenia, np nie można dać innego launcher, ani zmieniać wyglądu telefonu, bo dostęp do tego jest zablokowany, co tez utrudnia tworzenie coś kreatywnego, ta platforma jest nastawiona na zaawansowane gry, a te wymagają dużego wkładu finansowego.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    piotrpo
    wątpię aby osiągnęły poziom WM z czasów jego świetności
    Też mam wątpliwości. Zresztą, WM nigdy nie trafił "pod strzechy" - w moim odczuciu android jest aktualnie bardziej popularny niż WM był kiedykolwiek - mówię to z perspektywy (byłego) użytkownika tego systemu. WM7 ma z WM wspólną jedynie nazwę.

    Patrząc od strony zarabiania na oprogramowaniu - dużą wadą jak na razie jest brak wsparcia dla WM ze strony sieci reklamowych - system jest póki co tak niszowy i ma tak kiepskie perspektywy rozwoju, że nie znam sieci, która przygotowała swoje api na ten system.

    Z drugiej strony jeszcze raz trzeba podkreślić:

    Nie ma możliwości sprzedaży aplikacji przez AM

    I dla mnie jest to duża przeszkoda - konkretnie wstrzymuję pracę nad aplikacją, na której mógł bym zarobić całkiem konkretną jak sądzę kasę, tylko dla tego, że nie mam dostępu do kanału dystrybucji.

    W przypadku większości aplikacji, należy jednak pamiętać, że z umieszczania reklam prawdopodobnie da się uzyskać większy przychód niż z ich sprzedaży. Użytkownicy odzwyczaili się od płacenia za oprogramowanie a większość z nigdy nie pobranych aplikacji to aplikacje płatne.

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Co do systemu reklamowego w WM7 - jest dostępny, nie pamiętam jak się nazywa, ale jest on dostarczany bezpośrednio od Microsoftu :)

    Ps. Pierwszy temat zostanie aktualizowany dziś wieczorem :)

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach
    ihomen

    W zaletach dla anfroida dodaj wsparcie dla Opengl ES ;)

    Udostępnij tę odpowiedź


    Odnośnik do odpowiedzi
    Udostępnij na innych stronach

    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się

    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

    x